mangamålet

Inleder dagen med att läsa om hur Högsta Domstolen friat i Mangamålet. Jag har följt fallet till och från med samma inställning - varför är de beredda att lägga ner tid och resurser när det handlar om fiktiva målade teckningar? Varför finns det lagar kring sånt? Och detta måste bara ta tid och resurser från fall med riktiga barn?!

Jag kan förstå om lagen gällde avbildning av riktiga barn i sexuella positioner, som användes i form av sexuella syften, onani eller tex inspiration för pedofiler. I det syftet förstår jag lagen.
- fast den lag som i nuläget existerar gör inte skillnad på verkliga barn och tex mangamålade bilder av barn.

Jag är inte intresserad av manga, men kommer ändå att se de 38 bilder som snart släpps då jag vill bilda min egen uppfattning. Samt förstå lite mer kring hur det kunde bli ett rättsfall. En av 39 bilder ansågs dock som för verklighetstrogen, men innehavet ses som försvarligt.

Vad tycker ni kring mangamålet? Ska en få rita vad som helst? Ska fiktiva barn få avmålas i sexuella positioner? Vad ska denna typ av lag inkludera?

0 kommentarer