svartsjuka är aldrig "gulligt",

Drömde inatt att jag var svartsjuk, att jag var med en jag var intresserad av och inte kunde sluta vara svartsjuk så fort personen pratade med andra människor. Hela drömmen gick jag runt och misstänkte personen, förminskade mig själv, ifrågasatte varför henom ens skulle vilja vara med någon som är som jag och var arg på allt och alla.






Det där med svartsjuka är så svårt, men det är aldrig gulligt att vara svartsjuk. Jag minns hur jag och mina vänner kunde se det som en fördel och något bra om ens partner var lite svartsjuk, som att det på något vis bevisade att hen brydde sig om en?!
Känner du att du behöver en svartsjuk partner för att bli sedd så ska du nog börja arbeta lite mer med sig själv. För så ser jag på svartsjuka, det är något som ligger helt och hållet hos en själv - och något en hela tiden måste arbeta med.


- de gånger jag drabbas av svartsjuka måste jag ifrågasätta mig själv, varför jag känner som jag gör och vad det är som skapar svartsjuka. Är jag osäker på mig själv? På henom? På vår relation? Vad är det som gör att jag misstänker henom för att något ska ske? Eller varför misstror jag vår relation? Eller vad är det som får mig att förminska mig själv och tro att jag "egentligen" inte är värd att vara med henom?


- Ställ dessa frågor till dig själv, skriv en lista och försök förstå varför svartsjuka skapas. I en bra relation ska inte detta fenomen existera. Ingen mår bra av att hela tiden oroa sig, ifrågasätta sig själv eller ens partner/partners. Det är ingen som vinner på att vara svartsjuk eller ha en svartsjuk partner, och en blir inte mer sedd för att ens partner är svartsjuk. Då har en blandat ihop termerna lite om en tror att svartsjuka och kärlek är samma sak.
0 kommentarer