tack för att du bestämmer om jag är vacker.

Läser att Michaela Forni har startat en ny hashtagg på twitter där hon uppmanar tjejer att lägga ut bilder på sig själva utan smink. #vackerutanspackel. Med sig på detta får hon även Anton från NRJ.
Jag läser hennes krönika på Devote och håller till viss del med vad hon skriver. Tänker att det finns mycket omtanke kring det hela och jag fattar meningen med att lyfta fram att tjejer inte behöver sminka sig för att vara vackra.
- men återigen, det hela bygger på som vanligt tjejers utseende. Det är det yttre som är i fokus, som är det viktigaste och det väsentliga.
Det centrala i texten är att det viktigaste en kvinna har är hennes yttre - och det är något en kvinna måste vara stolt över. Meningen med texten är att lyfta fram hur viktigt det är att en känner sig bekväm med sig själv och vågar gå utan smink - och visst, den inställningen är jätteviktig att lyfta fram. Men varför är det alltid en kvinnas yttre som ska vara viktigt? Varför ska en kvinna alltid bedömmas efter sitt utseende? Varför lägger hela samhället så mycket vikt på kvinnors utseende? Varför är och ska en kvinna vara sitt yttre?


Åter igen, det är jättebra och viktigt att poängtera att tjejer inte ska behöva sminka sig, att de måste dölja sin hud på grund av det som avviker från det "naturliga" och att det är ett fritt val. Men vem ger rätten till dom att avgöra vad som är vackert?
- att det ligger i någon annan människas ögon att avgöra om en tjej är vacker eller inte blir om möjligt ännu mer tydligt när en läser Antons mening kring det hela:
"håller med min kompis @michaelaforni idag. tjejer är så jävla fina utan smink, sluta spackla på så in i helvete. ni är skitsnygga ändå."


Är det nu jag som osminkad tjej ska säga tack? Tacka för att jag blir bekräftad via mitt utseende fastän jag är osminkad? Tacka för att jag är vacker? Tacka för att någon annan människa bestämmer vad som är vackert och inte? Tacka för att jag fötts med en viss sorts gener som kan tolka mig som vacker? Tacka för att andra människor får bedömma mig efter mitt utseende? Tacka för att jag även utan smink får bli sedd som ett objekt?



Tack för att det finns ännu ett sätt att objektifiera mig. Tack för att du anser dig ha rätten att avgöra när jag är vacker. Tack för att jag nu kan bli bedömd alla timmar kring dygnet. Tack tack tack.
1 kommentar
D

Du kan ju gå runt å se ut som stryk. Men räkna inte me å få nåra snubbar. Valet är ditt.