kvittrar fåglar själva?

Ett av mina tidigaste barndomsminnen är att vi tre sitter vid matbordet på landet, jag och min syster pratskriker om något tills han får nog och ber oss vara tysta. Vi ska lyssna på fåglarna. Förvåningen dödar samtalet och till sist sitter vi tre tysta och tittar ut genom fönstret medan pappa pekar ut fåglarnas mönster i kvitter. Hur de pratar med varandra. Nu idag minns jag inte några fågelsorter, men jag vet att han gång på gång försökte lära oss och gärna plockade fram sina gamla fågelböcker i hopp om att kunna föra kunskapen vidare. Detta var ett återkommande moment och sammanfattningsvis måste det vara timmar som vi ägnat åt att just lyssna på när fåglarna kvittrar och pratar mellan tallarna.

Jag vet inte om det är på grund av dessa stunder, men jag har fått för mig att fåglar inte kvittrar när de är själva? Att det bara är den sorgsna näktergalen som gör det i alla sagor och dikter? Det finns något sorligt över att en fågel skulle kvittra själv, att det inte finns någon som lyssnar och svarar.
0 kommentarer