några frågor,

  • har jag rätt att bli arg över hur en annan människa ser ut?
  • har jag rätt att håna en person för att jag tycker att den inte ser rätt ut?
  • varför blir jag äcklad när en människa inte följer normen?
  • varför är det olika normer beroende på vilket kön en person har?
  • varför har "kvinnor" så jävla många utseendesnormer medan män typ har max tre? Stor, stark, skäggig?
  • varför har kön så himla mycket betydelse i vårt samhälle?
  • vad är det med normbrytare som är så skrämmande?
  • varför är en kuk synonymt med hår under armarna medan en fitta synonymt med hårfritt?
  • vad ger mig rätten att bestämma hur en annan människa ska se ut?
  • vad ger mig rätten att håna, hata, äckla, hota och bli arg över en annan människas utseende?
  • varför betyder utseende så mycket i vårt samhälle?

Gå igenom varje fråga för dig själv, är du en sådan som reagerar på någon av dessa saker eller kanske ser dig själv ha rätten att antingen bestämma över någon annans kropp, kritisera någon annans utseende eller ser dig som en slags domare över normer, kön och utseende. Tänk om, tänk rätt.

0 kommentarer