feministisk litteraturmånad,

Räknade efter idag och insåg att jag plöjt 31 böcker detta år, utöver det kanske 5-10 påbörjade och halvlästa böcker. Bland dessa kanske fem lämnat spår? Resten har mer varit ok, men blahaiga.

Därmed tänkte jag ha tema i min läsning! Utöver alla hundra pluggböcker jag måste plöja ska jag enbart läsa feministisk litteratur. Har ni tips, lämna en kommentar. Jag har säkert de flesta hemma redan.

Inleder självklart detta tema med detta klassiska feministiska verk. Lika snyggt omslag som boken är bra.

4 kommentarer
Fridah

I En Klass För Sig av Fanny Ambjörnsson! Det är en doktorsavhandling och handlar om sociala koder mellan gymnasietjejer, och den är SJUKT bra. Läs den!



Och om du vill ha story istället så Tusen Gånger Starkare av Christina Herrström. Det är en ungdomsbok men alla borde läsa den, för den är skrämmande verklig.

Caro

I en klass för sig läste jag i mars, jag är löjligt kär i Fanny!! Älskat hennes sätt att skriva <3



Ja ja ja! Jisses, den läste jag för kanske två veckor sen?! Och asbölade när den var slut!! Det är ju VERKLIGHETEN hon beskriver!! Jag säljer den till alla som vill ha en bra bok till sina ungar!!



Mer tips fining?! :))

Fridah

Åh, vad fint att vi i alla fall har samma smak. Men ja, Smulklubbens Skamlösa Systrar av Mian Lodalen! Jag läste den när jag var elva (NORMALT?!) och den är helt sönderläst för att jag tyckte att hon var så rolig. Nu är det några år sedan jag läste den, och jag måste göra det igen, för nu kommer jag ju att förstå mycket mer av den. Tydligen verkar den bara finnas på norska på Adlibris, men ja: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8205335419



Och såklart Våtmarker av Charlotte Roche, men den kan jag inte själv läsa mer än 20 sidor i eftersom jag nästan spyr då. Hon typ dricker sitt mensblod, har jag för mig.

caro

Jaa så himla fint! Men åh, det är ju en av mina absoluta favoriter!! Jag älskar älskar älskar den!! Och fortsättningen - Trekant är också så jävla bra!! :D



Haha åh, den vågade jag läsa klart hela! Men jag fick vika in hörn på de sidor som var extra äckliga innan min bästis skulle läsa den! haha! :)