frufridagen,

Har ni hört talas om detta "fenomen"? Jag kan inte komma på ett annat mer lämpligt ord än just fenomen. Det var tydligen något som Hyllands Hörna hade och införde?


Vad frufridagen gick ut på? Exakt vad det låter som: fru fri dagen ---> fruarna fick "ledigt" en hel dag om året från att vara fruar, eller snarare allt det innebar att vara fru. Detta var dagen då maken gick in i köket och lagade mat, städade, höll koll på familjen, tog hand om barnen, tvättade, fixade och gjorde alla miljoner sysslor som av någon konstig anledning föll på kvinnans ansvar?




Det känns ganska ironiskt att jag sitter och blir upprörd över något som hände i Sverige på 50-talet, att det krävdes en speciell dag för att kvinnorna skulle få ledigt till alla sysslor som bara var deras ansvar utan någon egentlig anledning.
- för att sen tänka på hur vi har det idag i detta land, och inse att det ser fan likadant ut idag.


Det är 2012, men vi är långt från jämställdheten. Det kommer aldrig bli jämställt så länge kvinnor automatiskt får sköta hemmet med allt vad det innebär, detta alltså utöver ett yrke. Så länge människor är inkapabla till att inse hur mycket ett ojämlikt hushåll påverkar samhället kommer vi inte komma framåt.


ps. ska berätta om min egna erfarenhet av detta. Det blixtrar lite för ögonen när jag tänker på det. Kommer aldrig ge mig in i en relation om personen inte är feminist.
0 kommentarer