ständig uppdatering,

Sitter och redigerar lite frågor till Veckorevyn, fick precis själv lära mig något nytt - och inser återigen hur viktigt det är att en alltid är uppdaterad på ny fakta. Det är så lätt att bara knata på och ta för givet att det är så som det alltid varit. Som att den fakta jag fick för 7 år sen när jag började äta p-piller för sju år sen förändrats till något helt annat i dag.


Vilket får mig att tänka tillbaka till förra våren när jag utbildade ett gäng barnmorskor för Colour of Love, och hur många utav dem lärde sig helt ny fakta! Och att deras jobb liksom gick ut på att arbeta med ungdomar och deras frågor dagarna i ända, och så kom jag där och kläckte nyhetsägg efter nyhetsägg. Det var både lite skrämmande, lite sorglit och jävligt peppande för mig att bara mata dem med viktig info.


Om jag fick bestämma skulle all personal som jobbar med ungdomar och främst arbetar med sex, kärlek och hiv/könispreventivt få en årlig genomgång med all ny fakta, lära sig det senaste och en sak som HBT-certifierade ungdomsmottagningar skulle inte ens behövas.

- samt att alla som arbetar på ungdomsmottagningar fick en rejäl omgång i vett och etikett, slutar ta för givet att alla tjejer ligger med snubbar, slutar hoppa över den där biten om att många sorters p-piller kan göra en nedstämd och deppig, samt att det slutar genast med att inte erbjuder all form av testning för olika könisar.

image description

0 kommentarer