är kvinnans sexualitet fri?

Läser fantastiska Fridah Jönssons text i dagens Metro. Som vanligt sätter hon ord på mina tankar, och gör det jävligt bra. Läs den, tänk efter och ta till er. Detta blev mitt svar. 
 
Vi lever i ett sexualiserat samhället, kondomer och graviditetstest hänger strax bredvid halstabletterna i din matbutik och varje tidning har varje vecka en ny skrikande rubrik om "hur du lyckas i sängen"/"väck lusten till liv" eller "hur du får ditt livs bästa orgasm". 
 
Sen lite mer än ett år tillbaka skriver jag sexspalten för Veckorevyn, Sveriges största tidning för unga tjejer - så jag är ju en av dom som uppmanar till att unga tjejer ska få ligga hur mycket dom vill.
- men jag är också den som lägger till att det funkar exakt lika bra att ligga mindre, eller inte alls. 
 
Lusten går i vågor, en vecka vill en ligga fem gånger om dagen, för att de två kommande veckorna inte känna någon lust alls. För att veckan efter det kanske bara vilja hångla eller skeda.
   Men med tanke på det sexualiserade samhälle vi lever i får denna typ av frågor knappt rum, de som rör människorna som inte vill ha sex alls. Vi har ett gäng normer som styr hur vi människor helst ska ha sex, och det är inte helt smärtfritt att överträda dessa osynliga regler. 
 
Vad det gäller "Det känns konstigt att vakna i sin egen säng" av Sophie Adolfsson så satt jag med en stor ångestklump i magen under hela tiden jag läste boken. Skulle jag få ett snarlikt mail i min inkorg till Veckorevyn skulle mitt svar vara: Hej, jag har läst ditt mail, sluta ligg och skaffa dig en bra terapeut. Du blir inte lyckligare av att knulla med främlingar. Lär dig tycka om dig själv och din kropp först. Ta hand om dig! Kramar//Caro. 
 

Adolfssons karaktär är inte en "frigjord kvinna" och det hon gör är inte tecken på att "kvinnans sexualtiet nu är tillbakatagen och fri" - hon har inte makten över sin egen kropp. Hennes romanfigur är ett kvitto på att det fortfarande finns unga kvinnor som knullar med främlingar för att bli omtyckta, bli sedda, få uppmärksamhet och känna sig behövda.
- visst, hon har en kåthet som beskrivs grundligt. Men det beskrivs också varför hon ligger (pga krossat hjärta) och att hon stundtals mår extremt dåligt av sitt beteende. Hon ligger inte pga kåthet eller sina fria sexualitet - karaktären ligger i rent självskadebeteende. 
 
De människor som utlyser denna bok som frigjord och nyskapande - kamma till er och läs mellan raderna. Frigjord sexualitet handlar om (oavsett kön) att en ligger för att en vill, för att en är kåt och har lust. Lika mycket handlar det om att avstå om en så vill det. Det handlar inte om att dra hem kvart i tre-ragg från Riche, knulla till gryningen för att aldrig mer ses igen och sen ha ångest som måste dövas med hjälp av alkohol och droger. Så att ta Adolfssons roman som ett "bevis" på att kvinnans sexualitet är fri, är lika obehagligt som orealistiskt. 
0 kommentarer