det svenskaste som finns?

Har dutt-packat sen igår kväll och vet redan nu att jag har glömt något. Tänker att jag förmodligen kommer klara mig i fem dagar utan detta föremål... Frågar vad bästisen vill ha i present från Sverige och börjar själv tänka på "vad är det svenskaste som finns och som jag skulle sakna om jag inte bodde här?!"... 
 
- passar så himla bra med tanke på att jag har fem sidor kvar om boken som försöker analysera just vad svenskhet är. Blir så trött på mig själv ibland. Men, till mitt försvar har jag blivit snäppet klokare efter att ha läst boken och kan nu se en hel del om nationalism, svenskhet, normer och så kallade "kulturkrockar" på ett annat sätt. När det kommer till segregering och politikernas ansvar har jag enbart fått mer vatten på min kvarn. 
 
 
Inser efter denna packning att jag inte kan förstå hur jag en gång ska kunna resa runt jorden? När jag får lite ångest över att packa inför fem dagar? Hur mycket kan en inte glömma inför en jorden-runt-resa? 
 
Och dessa utvalda blir resans lektyr. En erotisk bok, en feministisk bok, en "ungdomsbok", tre romaner om olika kvinnors öden och två deckare. Bra blandning. Både i genre och gällande bokförlag :)) 
0 kommentarer