en doft av det förflutna,

Kommer hem och möts av den där doften. En doft av det förflutna och som väcker obehag och gamla minnen. Hur kan den doften finnas kvar i hemmet? Nog för att hen tillbringat några månader för länge här, men fortfarande? Doften finns i alla rum och jag börjar fundera på vad jag kan göra för att dölja det? Tända ljus och släcka direkt? Spraya med proffsspray och låtsas att det vankas utgång? Baka bullar eller kanske bränna något på spisen? Allt vore faktiskt bättre än hens gamla doft. För en kort sekund får jag för mig att hen dött och att hen nu spökar. Inbillar mig om hen nu vore död så skulle väl någon slå en signal och berätta det? Sorgligt vore det annars. 
 
Hur länge kan minnen finnas kvar? Och hur länge kommer minnen väckas till liv av en så enkel sak som en doft? Jag har inte funderat på den tiden på länge och har gått vidare helt från den tiden vi tillbringade tillsammans, så varför ska det väckas till liv av att min kombo har en parfym vars underton påminns om den där doften på rödvit flaska? Märkligt hur hjärnan fungerar och trolla en tillbaka till gamla minnen. 
 
Eftersom jag inte har något behov av att minnas den tiden, alls - så har jag förbjudit kombon att använda denna. Boven i dramat. 
 
0 kommentarer