dagens genusskola

C - Hörni, nu såhär i Halloween-tider, visst funkar det att klä ut sig till vad som helst?
S - Hur menar du?
C - Alltså, visst kan en kille klä sig som prinsessa och en tjej som superhjälte, typ.
S - Ja. Såklart.
C - Hörde du också?
V - Ja såklart det är så.
S - Varför frågar du ens?
C - För att det finns pucko-vuxna som inte fattar sånt, och är dumma. Men ni fattar ju sånt, eller hur?
S - Ja, en tjej kan ju tex vara Svampbob.
C - Till exempel!
V - Men du är ju inte en sån vuxen!
C - Nej, det har du så rätt i. Och ni ungar fattar otroligt mycket. Sprid det vidare nu. 
 
 
Det jag älskar mest med mina små "lärostunder" är att dom här ungarna typ dumförklarar mig, det jag vill lära dom är saker som dom redan vet och blivit lärda. Dom kan detta! Mosters hjärta svämmar över av stolthet och kärlek. Och så finns det pucko-vuxna som nekar sina barn att klä ut sig till det dom vill, överträda könsrollerna och leka. Hur ska det kunna bli en värld när vi fortfarande har vuxna som är rädd för att se utanför normerna kring kön och genus? Kampen fortsätter. 
 
Kan vi inte ta och klona dom här kidsens genusmedvetenhet och överföra till världens alla vuxna, och kids för den delen med. Om två ungar under 10 kan detta, varför kan inte en vuxen klara av detta tankesätt?
 
 
ps. och nu syftar jag enbart på så kallade "utkläddningsstunder", mitt hjärta går i bitar när jag tänker på föräldrar som nekar sina barn helt att klä sig i "det andra könets" kläder oavsett om det är dags för utklädning eller inte. När ska alla bara få vara individer och som dom själv vill? 
3 kommentarer
Jenny

Åh vad jag har fostrat dem bra. Stolt mamma <3

Anonym

"att lära sig är att finna att du redan vet, handling är att visa att du vet, att lära ut är att visa andra att de vet lika bra som du"

Sophia

Så fina gullungar!!! Kloka och fantastiska på alla sätt! <3 <3 <3
Och jag älskar barns självklarhet i saker & ting, som vuxna ofta missar eller krånglar till.