intelligens

Jag har alltid fått höra att jag är intelligent, sen jag lärde mig läsa som sexåring har det varit ett begrepp jag fått höra av familj, släkt, lärare och diverse människor. Och jag har aldrig sagt emot, men jag alltid undrat över vad intelligens är? Hur mäts det? Och varför ska det ens mätas?
 
Jag gjorde något IQ-test som 14 år men avbröt efter halva då jag inte ens fattade frågorna. Det handlade om att klicka i rätt form av följd-figur. Typ figur A, B och C ser ut så här, vilken är D.
- jag fattade inte ett dugg... Min logiska sida är försvinnande liten. 
 
Vilket gjorde att jag inte riktigt kunde hantera titeln som "intelligent" när jag knappt klarar ett jävla kub-test. 
 
 
Detta har även gjort att jag förmodligen aldrig kommer göra högskoleprovet, speciellt inte efter att de ändrade stadgarna för männens skull vilket ledde till att de tog bort språkdel och la till ännu mer matte... 
- detta pga de märkte att män överlag är bättre på matte än språk, och att kvinnor överlag hade bättre resultat... Så de blev ju såklart tvunga att göra om proven. För män kan ju inte få sämre än kvinnor, det går ju inte...
 
 
Hur som, jag är väldigt fascinerad över de tillvägagångssätt det idag finns att mäta intelligens och kunskapsmängd. 
 
Och en kollega berättade precis om olika test som gjorts på just kunskapstest/intelligenstest - att när personerna innan fått fylla i kön så har resultatet sjunkit bland kvinnorna på mattedelen...
- vilket förmodligen hänger ihop med den bild vi har av människor att män är bättre på matte än kvinnor. Och att de kvinnor som då gjorde testet medvetet eller undermedvetet tänkte på detta och därmed presterade sämre. 
 
Detsamma hände när europeiska amerikaner och asiatiska amerikaner fick fylla i etniskt ursprung. Dom som klassade sig som europeiska amerikaner fick sämre än de asiatiska amerikanerna.
- vilket då förmodligen hänger ihop med att asiater ses som mattegenier. 
 
Fascinerande va? Hur mycket människor påverkas av normer, föreställningar, fördomar och förväntningar. Skrämmande och fascinerande. 
0 kommentarer