kedjebrev om cancer

En gång för tre hundra år sen seglade en ensam sjöman, bla bla bla, nu är hans änka på jakt efter honom, skicka detta vidare till sju - annars kommer hon och tar dig... 
- sätt färgen på din bh i statusraden, så kan killarna gott klia sig i huvudet utan att fatta något om varför massa tjejer sätter upp färger i statusarna. Detta är för att uppmärksamma bröstcancern... 
 
Jag vet inte om det är jag som är efterbliven - men hur kan en "hemlig" kampanj där absolut inga pengar går till forskning om cancer hjälpa någon? 
 
Jag är överlag en arg person, men dessa kedjebrev gör mig fullkomligt rosenrasad. På vilket sätt hjälper det någon om jag sätter upp min bhfärg/europeiskt land/födelsemånad osv i en så kallad "hemlig kampanj" där bara "hälften av alla som använder fb ska fatta något, tihi". 
 
Att folk inte kan komma tillbaka från de döda vet jag - men denna typ av handling hjälper inte direkt i kampen mot cancer. Den skänker inte några pengar alls, och jag som aldrig skulle propsa för kapitalistiska handlingar - men är det något medicinsk forskning behöver så är det pengar. Sen kan folk göra hur många jävla hemliga kampanjer en död tisdag, men det får inte forskningen att gå runt. 
 
Sen flera år tillbaka hade pappa en tradition, han samlade mig och syrran så fick vi varsin hundring eller vad nu tio band kostade, sen fick vi sätta en vår egen jacka och resterande skulle vi ge bort till klasskompisar. När det blev dags för galan ringde pappa in och satte in en alldeles för stor summa med tanke på vad hans företag drog in. 
- två "enkla" handlingar som gjorde direkt skillnad. 
 
Gjorde inte om proceduren själv i år för att det skulle vara allt för mycket känslor kring det. Sätter istället in en viss summa om året till cancerfonden. 
 
ps. Nu har jag kommit så pass långt att jag anser att vi kan slopa dom där jävla rosa banden och bara sätta in pengarna direkt. Detsamma gäller det där med Globen, skit i att färga den rosa under rosa bandet-galan och skänk så mycket som möjligt direkt. Folk får ta med sig egna värmeljus och matsäck. Skit i all flärd, lyx och goodiebags - det är cancer som är syftet med galan. Inte att visa upp sig i den senaste gucci-klänningen osv. 
0 kommentarer