sammanfattning

Jag har iskallt snott fantastiska Fridahs underbara sammanfattningslista som hon gör varje år för Peace and Love, resonerade som så att den funkar även för bokmässan.

 

Bästa: Johan Persson och Martin Shibbyes medverkan på manifestation för Dawit Isaak, mitt samtal med Jessica Schiefauer där vi analyserade hennes bok Pojkarna, pilgrimsmusslan jag åt på onsdagen. 

Sämsta: Toalettköerna. Jag förstår inte hur folk orkade? Barnvagnar. Vad är det för fel på människor som konkar in ungar på denna mässa? Så jävla ologiskt. 

 

Babe: Jag föll som en fura för Katarina Sandberg vars bok kommer ut på Gilla böcker snart. Lovely person. 

 
Surprise: Att Jan Guillou inte bar väst. Det saknades något och det kände nog alla.
 
Frisyr: Finns det någon mässa folk överanvänder spray så är det denna. Det finns inget syre i lokalerna, så folk använder väl en flaska om dagen för att hålla det på plats. 
 
Mat: Den legendariska räkmackan från Heaven 23. Miljoner räkor som en äter med Göteborg som utsikt. Överlag fisk i alla olika former, åt det minst två gånger om dagen. 
 
Odrägligaste: Kanske inte så farligt, men jag är så fascinerad av gratisdrickare. Folk som egentligen inte känner förlaget/människorna som har fest men som plankar in ändå och tar för sig. Varför vågar inte jag göra sånt? Måste bli tuffare. 
 
Diva: Spontan tanke är nog Björn Ranelid. Men det finns ett helt tjog med författare som är löjligt piffade och snygga dygnet runt. Förstår ej hur de orkar. Annars Bonnier. Dom har som ett fikarum upphöjt, där utvalda författare/branschfolk kan fika, och vanliga dödliga kan se in i. Löjligt och patetiskt. Men det är ju Bonniers. 
 
Trevligaste: Vertigo, jag älskar deras monter och människorna som hänger där är fantastiska. Gilla Böcker lika så. Martina Haag och Katerina Janouch som signerade dygnet runt iklädda fantastiska klänningar. 
 
Accessoar: För mig var det leopardmönstrat. Minst en sak om dagen gick i detta mönster. Smart produktplacering. Överlag, de gröna utställarkorten som visade att vi kom in lite över allt och jobbade där. 
 
Irriterande: Kontrollanterna som tjattrade med sina kollegor och som glömde bort att kolla ens kort för att sen kalla tillbaka och kontrollera. Håll koll på gästerna istället för att snicksnacka, ville tanten inom mig ryta. 
 
Stoltaste: Jag var nog stolt åt väldigt många andra, för jag har så lätt att bli förtjust i människor som lyckats med sin passion och fått ut en bok. 
 
Diss: Människor med gigantiska barnvagnar, att det bara finns en utgång ur mässan, att det finns typ sju toaletter åt miljarder människor. 
 
Pinsammaste: Kan faktiskt inte komma på något. 
 
Dans: Fredag natt, Pontus de Wolfe hade först spelning och var sen dj. Det var helt galet och jag hade ont i kroppen i två dagar efter. 
 
Roligaste: Att folk blev så extremt förvirrade, dels över att jag och syrran är två olika personer, dels för att vi var med både Leopard och Lind & Co, samt att jag annars är på både Pocket Shop och Veckorevyn. Det blev mycket för många. 
- annars var det roligaste att jag fick träffa och krama om så många fina författare. 
- Och, att jag blev utnämnd av Carl-Michael Edenborg till Vertigos egna sexolog! Ska få diplom.
 
Fråga: "Men vem är du? Vart har vi setts?" och "Men vad lustigt, är ni två?" 
 
Hjälte: Johan Persson och Martin Shibbye, oslagbara. 
 
Sämsta påhitt: att hela katalogen med seminarier inte innhöll någon information om i vilken lokal seminariet var i... Utan det var som en skattjakt med ett mål utan vägvisning till målet. Smidigt.
 
Kort-motiv: signeringsfoton är obligatoriskt. Samt ett foto på årets räkmacka/den rätt som innehåller tryffel. 
 
Replik: "Oj Oj!!" - folk har en benägenhet att inte flytta på sig om en bara säger "Akta!", men säger en Oj oj så tror folk att något har hänt och flyttar på sig automatiskt. Jag har själv forskat fram denna lösning. 
 
Ångest: Att jag inte gick på ett enda seminarium och bara hann se halva författarsamtal. Fanns en hel del fint som jag gick miste om. Dygnet borde ha fler timmar. 
 
Upptäckt: En extra toa längst bort i ena mässhallen. Magiskt. Ingen kö, inga jobbiga köer och dessutom spelades lugn harmonisk musik. Lovely.
 
ps. så lustigt att jag både snodde listan samt glömde att fylla i mina egna svar på några frågor. Denna hjärna består fortfarande av sockervadd!
0 kommentarer