sexuell hälsa/ohälsa

Jag tycker det är så fascinerande hur människor kan koppla olika, som att vi har i uppgift att skriva om sexuell hälsa/ohälsa i min kurs i sexologi i Kalmar - och när jag läser de andra kursmedlemmarnas titlar på uppsatserna så är det så stort område som täcks, just pga vi tänker så olika. 
 
När jag ser sexuell hälsa tänker jag: orgasm, njutning, lust, att känna sin kropp, dildos, rätten till sin egen kropp, preventivmedel osv.
 
När jag ser sexuell ohälsa tänker jag: tvång, våldtäkt, mödradödlighet, sexuell våld, barnbrudar, könsstympning, okunskap om preventivmedel, könssjukdomar osv. 
 
Och det är så häftigt att se hur olika vi tänkt och det kommer bli intressant att höra på allas presentationer. Vi har alla olika utbildningar, bakgrundskunskaper kring ämnet sexologi och olika anledningar till varför vi går just denna kurs. Det är berrikande med så olika infallsvinklar, speciellt när vi får möjlighet att dela med oss av våra tankar och kunskap.
 

0 kommentarer