grooming

Grooming för mig är när en vuxen person tar kontakt med ett barn i sexuellt syfte. Det kan handla om månaders chattning, samtal, sms - innan de träffas på riktigt. Personen kan låtsas vara yngre, vara någon annan och brukar ofta se till att bli vän med barnet först och skapa ett förtroende - för att sen leda vidare det till sexuellt utnyttjande. Det handlar om att sänka barnets ribba, komma den nära och bygga upp en nära kontakt. 
- den vuxna vet hela tiden att det är ett barn den pratar med och maktbalansen är från början ojämn. 
 
Alexandramannen är ett typiskt exempel på en man som utsatte flera unga flickor för detta - han låtsades vara en ung tjej, blev deras förebild, byggde upp en relation och de unga tjejerna fick ett förtroende för honom. När relationen var stabil och tjejerna fattat tycke för denna "Alexandra" ledde han in samtalen på sex och det hela slutade med att han utnyttjade flera unga tjejer sexuellt. 
 
 
Om jag satte morgonkaffet i halsen när Cimon skriver om grooming här? Mina kombos som är några snäpp mer berikade inom skönhetsvärlden förklarade att grooming även kan handla om "manlig" hudvård i form av rakning, omvårdad och sånt. 
 
 
Varför har någon valt att ta detta ord är för mig oklart. Det är nu jag skulle ha kvar Fredrik Lindströms mail och skicka iväg lite frågor... Får spana efter henom på bokmässan i år. 
0 kommentarer