mina tankar kring "förlora oskulden"

När jag svarar på läsares frågor är jag överlag väldigt noga med mitt språk och jag försöker ta in så mycket viktiga saker som möjligt. Jag använder hen i högsta mån, könar inte i onödan, skriver "alla" kön istället för "motsatta" könet, partner istället för flickvän/pojkvän osv...
 
Och detta gäller även uttrycket "förlora oskulden". Givetvis har jag läsare som formulerar sig så och jag förstår vad de menar, men jag skulle själv aldrig använda det i en frågespalt, diskussion eller informativ text. Det finns inte på kartan. 
 
Varför? Ja främst för att själva begreppet "förlora oskulden" bygger på en heterosexuell konstellation där personen med kuk penetrerar och spräcker hål på mödomshinnan på personen med fittan. När detta är gjort har kukpersonen tagit fittpersonens oskuld. 
- och denna uppbyggnad av ett ligg är fel på så många plan. Den bygger på att den ena är naturligt aktiv och den andra passiv, att fittan har en mödomshinna som ska spräckas och det är något som går förlorat. 
 
Dessutom bär denna fras med sig på en historia av att det ska vara kärlek inblandat, allra helst livslång kärlek, att de ska ske på ett visst sätt där kuken är aktiv och kvinnan är passiv osv. 
 
 
Och det är inte riktigt den bild av sex jag vill bidra till att sprida vidare till unga. Det behöver inte alls vara kärlek med i bilden, det behöver inte vara ett heterosexuellt par som ligger, det finns ingen mödsomhinna utan en slidkrans, kukpersonen behöver inte vara den aktiva och fittpersonen den passiva, det finns inget att spricka hål på och ingen ska lämnas kvar med skulden. 
0 kommentarer