sexualupplysare och bokälskare

I feel like an expert!

Publicerad 2013-08-26 17:47:00 i feminism, genus osv.,

Många kan tycka att det här med genus är lite krångligt, svårt eller jobbigt att förstå. Den här reklamen är ett toppen-exempel på hur media framställer kvinnor och män på olika sätt. Låt oss göra en snabb genusanalys av denna reklam. Reklamen handlar om ett ny teknisk vara som Samsung vill sälja till både kvinnor och män.
 
Kvinnan använder sin dator till internet, hjälpa barnen med läxorna, titta på bilder från familjens semestrar.
Männen använder datorn till att arbeta, maila, spela, dela filer, studera.
Kvinnan låter datorn arbeta under tiden hon gör andra sysselsättningar i hemmet.
En man blir frustererad när han har flera saker igång samtidigt när han arbetar.
Den andra mannen förklarar hur jobbigt det är att hela tiden uppdatera, installera och fixa prylar med sin dator.
 
Produkten presenteras för de tre olika personerna:
Kvinnan ser frågande ut, har aldrig sett produkten, förstår inte och vet inte vad det är.
Männen har sett produkten, kan namnge den, blir glada och peppade.
Kvinnan har ingen aning om hur produkten används, hur hon ska göra eller egentligen någonting alls.
Männen blir peppade, glada och vill göra det på en gång!
Kvinnan får förklarat att det är lika lätt som när en leker med en leksak. 
Kvinnan förklarar att hon känner sig som en expert för att hon kunde installera programmet.
Kvinnan förklarar att det är lätt att använda.
En man förklarar att det går fort. 
Den andra mannen vill gärna använda produkten. 
 
 
Genomgående fördummas kvinnan genom hela reklamen. Hon är oteknisk, kan ingenting, använder datorn enbart för att göra saker som är förknippade med sin familj. Hon förstår inte datorn eller den nya produkten. Vid instruktion likställs det hon ska göra något som barn kan hantera. Hon framställs som korkad, som ett våp och någon som varken kan eller vill bry sig om tekniska saker. 
 
Männen är aktiva, glada, peppade och vana datoranvändare. Dom brukar datorn mycket vid arbete, delar filer och kan hantera en dator bra. De känner till produkten väl, vet hur den används och hur mycket bättre datorn blir efter att den nya tekniken startat. De kan installera produkten på en gång, förstår hur allt fungerar och framställs som kunniga och duktiga. 
 
På så sätt framställs produkten olika beronde på vilket kön en individ har - och det handlar om att är du en tjej så kan du inte teknik. MEN - Samsung är så magiska att dom lyckats göra en produkt som lämpar sig även för dig som inte kan något alls! Hopp finnes även för dig, du korkade otekniska kvinna. Nu kan du se ännu mer bilder på dina barn. 
Och du som man - du kan redan allt! Och du blir bara glad, peppad och ännu mer kunnig av denna produkt. Du har i princip enbart väntat på detta tillskott i ditt liv. Tekniken ligger i ditt blod och du antar denna utmaning med ett leende på läpparna. Nu kan du bli ännu mer effektiv på ditt kontorsjobb.
 
 
Hej Samsung, ni kan dra åt helvete. Eller så kan ni ringa mig nästa gång ni ska göra en reklam, jag kan ge er lite tips kring hur ni blir snäppet mer genusmedvetna. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Caro Wikbro Carlén

jag arbetar som sexualupplysare och har huvudfokus hivprevention och säkrare sex. förutom det gillar jag att läsa, feminism, hångla med min donna, mina queens, New York, att äta, vettiga serier, genus, att resa och att diskutera. och det är ungefär det jag bloggar om.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela