mitt sporthjärta svämmar över!

Jag är absolut inget fan av idrott. Men när idrottsspelare som representerar "mitt" land befinner sig i ett land där de aktivt fänglsar människor som kämpar för HBTQ-frågor eller "propaganda" som deras lagar kallar det - då blir jag rörd av detta. För ja, det är en politisk handling att befinna sig i ett land som befattar sig med den typen av hatisk, diskriminerande och vidrig syn på människor. 
 
En del kanske tänker: åh men dom är ju bara där för att sporta lite och vinna lite medaljer, dom är inte där för att kämpa för mänskliga rättigheter. 
 
Fast jo. Dom är där och representerar ett land. Hela idrottsvärlden bygger på ett "vi" och "dom"-tänk, att vi människor är indelade efter nationaliteter och att det särskiljer oss som individer. Att vi ska kämpa för vårt land mot andra länder. Jag är mot hela nationalitet-tänket, men det är en för lång diskussion. 
- hur som helst, när idrottspersonerna är där och tävlar för Sverige - har de även chansen att uttrycka Sveriges åsikter och kämpa för HBTQ-personers rättigheter. 
 
Och det Emma Green Tregaro gjorde var modigt. Hon målade naglarna i regnbågsfärgerna och visar att hon stöttar HBTQ-personers rättigheter och att det som sker i Ryssland är fel. Lite färg på naglarna som betyder så mycket för så många människor. En handling hen riskerar fängelse för.
 
 
0 kommentarer