politik och naglar

Och äntligen fick jag användning för alla miljarder nagellack som ligger utspritt i hemmet. Kul med färg, och fint att så många lagt upp bilder på instagram, twitter och bloggar. Jag är positivt inställd till all form av engagemang (nåja) och peppar folk till att göra smått som stort i vardagen för att käfta för människors lika värde. 
 
 
Men, någonstans måste en förstå att kampen inte dör för att nagellacket skavts bort eller för att kvällsblaskorna inte längre skriver om kändisar som rotat bland kidsens sminklådor. Att måla naglarna för att visa sitt stöd är absolut en bra och aktiv handling - men det finns så mycket mer att göra utöver det. 
 
Några bra saker en kan göra för att stötta människors rättigheter oavsett sexuell läggning är exempelvis detta:
- gå med i RFSL, kostar 150 kr/året och då bidrar en till arbete på olika plan vars huvudsyfte är att kämpa för homo, bi och transpersoners lika rättigheter. På såväl nationell som internationell nivå.
 
- gå med i RFSU, kostar 100 kr/året och dom arbetar mer med upplysning, utbildning på både nationell och internationell nivå. Politiska frågor, kunskap och bra saker att engagera sig i. Finns precis som RFSL runt om i landet. 
 
- diskutera och upplys kidsen i din närhet. För vet ni en sak, det går inte alltid att övertyga äldre i ens närhet att alla är lika värda. Men kidsen, dom är klokare än vad många tror - och lär sig på ett kick! Prata, resonera, upplys och lär kidsen om människors lika värde. Dom kommer att suga åt sig som små svampar, snacka med sina vänner och skapa ringar på vattnet. Helt objektivt är mina syskonbarn mer pålästa än många i min egen ålder. 
 
- läs på mer, diskutera, ventilera med människor i din närhet. Ta reda på saker, utveckla dig och påverka människor i din omgivning. Och om du inte fattar, fråga! Googla, maila rfsu/rfsl - jag svarar gärna på det jag kan. Och om jag inte kan så känner jag någon som kan. 
 
Så stanna inte upp vid lite färgglada naglar. Kampen fortsätter så långt bortom fingerspetsarna. 
0 kommentarer