nytt p-piller

Av någon oförklarlig anledning har Neovletta slutat säljas i Sverige. Eller när jag skulle förnya mitt recept senast fick jag ett annat märke presenterat för mig, som skulle fungera på samma sätt. Precis som med all annan medicin kan det finnas flera varianter av samma sorts medicin. Jag som ätit Neovletta i snart 10 år tycker det är både spännande och läskigt att prova något nytt. 
 
Saken med p-piller och all form av preventivmedel är ju att en måste testa sig fram till bästa sortens för en själv. Biverkningar finns och påverkar individuellt - och en ska inte ta alla biverkningar. Att gå upp i vikt/ned i vikt, tappa sexlusten, huvudvärk, humörsvängningar, nedstämdhet och depression - är inget som en bara ska tacka och ta emot. Utan en har rätt att byta och testa sig fram till den metod som passar en allra bäst. Det är värt att käfta hos sin barnmorska/läkare för att få det preventivmedel som känns bra, matchar ens kropp och inte phuckar upp för mycket med såväl kropp som psyke. 
- vart gränsen går för vad en tål och inte tål är givetvis individuellt. Men en ska ha med sig att en inte ska tåla vad som helst.
 
 
Jag har bara mått bra av mina p-piller, fått regelbunden och mindre mens, humörsvängningarna har minskat och min sexlust har inte ändrats. Brösten har inte växt och vikten har varit typ densamma. Så för mig har p-pillrena endast vara fantastiska och hjälpt mig att kontrollera min kropp då jag själv får bestämma huruvida jag vill bli gravid eller inte. Men eftersom jag började med p-piller för att få bättre mens, har jag från start alltid kört med dubbla skydd, dvs både p-piller och kondom för att slippa både könssjukdomar och oönskad graviditet. 
 
Men hur min kropp kommer att reagera på den nya sorten återstår att se. Kommer något att ändras kommer jag vara beredd på att käfta för en annan sort. Eller så kanske jag slutar helt? Vem vet. Jag behöver iaf inte oroa mig för att bli på smällen. 
 
- tjusigt rosa feminim förpackning. Lite för att signalera att den är till för kvinnor. Vore ju olämpligt om exempelvis en kukbärare fick i sig preventivmedel - för hur skulle en kukbärare kunna hantera alla biverkningar som fittbärare utstår konstant pga olika sorters preventivmedel? Ve och fasa. 
p-piller preventivmedel
1 kommentar
rebbex

varför äter en lesbisk P-piller?
Men anledningen till att dom tog bort den var dödsfall så nu vet du Antagligen så hade någon slö person på socialstyrelsen inte orkat göra undersökningen på läkemedlet innan kallas "Muta" Så några stakars flickor fick dö i stället för att fäbod jäntan från Kolsva tog bort flickorna i stället!