när saknaden kommer ikapp.

Drömde om en person inatt och vi var tillbaka på gymnasiet, den tiden när allt handlade om vilken fest som skulle avverkas, vem som kunde fixa sprit och vem som hade nya skor. När allt var enkelt. Gick igenom alla 104 album på fb och fastnade för ett;
 
jag vet vilken dy du varit i. 
 
 
Det är bilder som är tagna under juli månad 2011, den sista sommaren som han var vid liv. Han är med på några bilder och hans ansikte är svullet eftersom han fick i sig så mycket kortison, tror det iaf att det var det som fick honom att svullna i ansiktet, medan resten av kroppen blev tunnare och tunnare. Och under några av bilderna har jag skrivit små kommentarer, som har har sagt. Som när kabeltvn inte ville fungera och bilden såg ut som ett färgglatt myrornas krig, "titta Caro, det där kan vi klippa isär och sen bygga pussel av!", sa han. Och jag kan höra han uttala varje stavelse när jag läser meningen. Och det är massa foton på bär, varje gång vi åkte någonstans köpte vi massa bär. Jordgubbar, hallon, körsbär, flera kilon som vi åt om kvällarna med grädde och cointreau. Och det brukade göra mig så stressad. För jag tänkte varje gång vi handlade - tänker han att det är hans sista omgång, är det därför vi köper så jävla mycket? Eller vill han bara njuta som fan? Då gör vi det, vi njuter. 
   Och jag minns sista gången han grillade stora köttiga biffar, och när vi spelade en omgång Retro, och jag minns inte frågan längre, men han hade försökt stava till Pocahontas och vi tjöt av skratt. 
 

Och på en annan bild står en 7,2a, ett kg ölkorv och Morbergs tidning - vi skulle ha myskväll och hängde. Det krävdes så lite för att vi skulle ha kul, lite kött, varsin öl och kvällen var gjord. Den ölen var förresten inhandlad under sista gången vi var på systemet tillsammans. Då var han så sjuk och trött att han rotade fram bolagets egna pall och satte sig ner medan jag gick loss bland ölsorterna. Jag läste högt och tydligt med inlevelse för att få honom att skratta när vi var bland vinerna, och han kontrade med att förklara hur olika vinsorter skapas eller varför ölsorterna har olika färger. Han tyckte alltid att jag pratade så hela butiken hörde och han suckade när jag började sortera bland tablettaskarna senare inne på konsum. 
 
Jag minns inte så mycket från den sommaren, hjärnan har lyckats radera bort det mesta. Men jag minns hur vi hängde, när vi drack öl framför någon fotbollsmatch som båda somnade i eller när katten fick mer uppmärksamhet än vad jag fick. Eller hur vi eldade fastän det var sommar, men bara för att han tyckte om det. Och jag minns alla jävla kilo bär vi åt. Med grädde och cointreau, precis som Farmor tyckte om. 
 
1 kommentar
Jenny

<3