fucking åmål

Jag har precis skrivit klart en tenta om Fucking Åmål. Kan det finnas en bättre film än den? Knappast. Den har ju allt. Dessutom är den en av få filmer som faktiskt belyser unga kvinnors sexualitet. I filmen har tjejerna en lust, en vilja, kåthet och tar egna intiativ till sex, kärlek och relationer. De är aktiva i sina handlingar. Och, den belyser homosexualitet. Två unga tjejer där den ena är flata från början och den andra går från att vara hetero till att upptäcka att även hen är flata. 
- och det skär i hjärtat på mig när jag tänker på alla värdelösa "kritiker" som benämnde filmen som en bra uppväxthistoria, bra skildring av småstadsliv och spännande gestaltning av tristess och tonårsångest. 
 
   För genom att belysa filmen på det viset så negligerar och nonchalerar en på samma gång de unga kvinnornas sexualitet, HBTQ-temat och deras lust, kåthet och vilja. Givetvis handlar filmen också om uppväxt, småstad, ångest och tristess. Men det är ju knappast huvudtemat. 
 
Den borde vara obligatorisk i skolorna med efterföljande diskussioner. Men inte som "terminens hbtq-timme", utan som en del av undervisningen. Ja, ni fattar.
 
 
Så himla fantastiska bilder. Den översta är tagen ur min favoritscen, minns hur jag såg filmen första gången och så gärna också ville ha en flickvän att dricka oboy med. Vem vill inte ha det när en ser filmen? <3 
2 kommentarer
gynther

vilken tur att man kan rätta till dom idag så det inte blir såna fel! Man ska inte alls uppmuntra till snevriden sexualitet idag är det ute att vara regnbåge! :)

Caro

vem du än är, backa! innan jag anmäler dig.