när ragg inte går hem

Det där med sociala koder, visst kan det vara klurigt att upptäcka en annan människas känslor, tankar och handlingar? Extra svårt kan det bli när det är två främlingar som möts. Vi är ju inga tankeläsare. 
 
Men det finns ju ändå lite saker som avslöjar huruvida en vill prata med en annan person, eller om en faktiskt är fullkomligt nöjd med sällskapet en är där med. Som ens kroppsspråk, som att ignorera människans närvaro, som att fejkskratta väldigt dåligt åt ett väldigt dåligt skämt, som att bara möta blick efter att främlingen stirrat på en konstant i flera minuter. 
 
Vi mötte en igår som hade noll koll på sociala koder. Som trampade på, tog plats och inte förstod någonting alls. Följande scenario hände: 
Jag sitter med ryggen mot personen, riktad med min kropp mot min kompis, som är riktad mot mig. Personen hojtar mot min rygg till min vän, och försöker kicka igång en konversation genom att säga följande:
X - Har ni semester?
M - Nej. 
X - Singlar?
M - Nej, upptagna.
X - Men hörni tjejer, ni dricker för dåligt!
 
Och mellan varje mening skrattade hen åt sina egna meningar. Och efter sista meningen avslutade jag samtalet genom att gå ett varv. Och jag tänker att hen förmodligen är den exemplariska målgruppen för Henrik Fexeus bok Alla får ligga. 126 tips som ska göra att en inte kan misslyckas med att få någon i säng. (som en enligt mig ska ta med en nypa salt och inte se som en korrekt punktlista att följa.) 
0 kommentarer