nystart

Sen jag fick idén om att jag ville arbete med sexualpolitiska frågor i tvåan på gymnasiet har jag haft en utopi om att det går att förändra. Med hjälp av texter, samtal, diskussioner och högt i tak går det att föra dialoger samt förmedla kunskap. Att alla ska ha rätten att känna, bli kåta, få ligga runt, bli kära, inte ha några känslor alls – men att möjligheterna och känslorna ska få vara detsamma oavsett kön, sexualitet, ålder, etnicitet, religion, klass osv. Mitt behov av att ständigt lära mig nya saker inom sexologins underbara värld har knappast slocknat, snarare tvärtom ju mer jag lär mig.

Och jag har på senare tid insett att jag behövs och att jag kan göra skillnad. För samhället ser ut på ett visst sätt just nu, vi har normer som vill bestämma hur vi ska göra och agera, vår närmsta omgivning puttar in oss i fack – samtidigt som vi har en egen vilja vi försöker följa.

 

Samtidigt som jag vet att behovet efter mer kunskap existerar i allra högsta grad. För vad spelar det för roll om hela samhället snackar om sex, men få gör det på vettigt sätt? När jag föreläser träffar jag unga som inte ens vet hur den egna kroppen fungerar, jag får mail från folk som inte vet hur de ska skydda sig på bästa sätt, och skillnaden på flytningar och lubrikation är för många en gåta. Och vad händer egentligen i kroppen när en får orgasm? Hur ser könens anatomi ut och vad är erogena zoner? Preventivmedel, kåthet, lust, knulla runt, kärlek, fniss och känslor – det är saker som jag brinner för att diskutera, upplysa om, prata om ur ett normkritiskt perspektiv och på ett upplysande vis.

Det är dags för en nystart och jag är redo för att kicka igång en sexuell revolution!

 

För frågor och funderingar nås jag lättast på [email protected] eller [email protected]

0 kommentarer