att säga hen fastän en "vet" könet

Det känns som att vi kommit in i en andra andning gällande hen? Eller är det jag som är positiv, kanske snäppet för peppad? Jag ska förklara vad jag menar med andra andning. 
 
Första andningen om hen handlade om att: folk rasade, DN slog bakut, twitter rasade och språkråd drog sig i håret. Medan dom med lite vett bakom pannbenet tänkte "aha, ett till pronomen, så fiffigt. Det går ju att använda på så många olika vis. Om en exempelvis inte vet könet, eller om det inte är relevant. Toppen." Ja ni vet. 
 
Andra andningen: många har hört ordet, skrattat åt det, ratat det, raljerat och hänvisat till både Finland och SAOL. osv. Men så finns det också den där gruppen människor som RASAR när jag använder hen till människor med "kvinnliga" eller "manliga" namn. 
 
Exempel: Kalle ska gå och handla mjölk. - Hen ska gå och handla mjölk. 
Eller om det står om valfri "kändis" och jag benämner personen som hen i ett samtal, kommentar på en blogg eller i en egen text - människor rasar över detta. 
---> för då ska en ju veta könet när ett namn klart och tydligt är skrivet.
 
 
Fast vet folk inte att det där med könade namn är borttaget ur lagen? Att en individ kan ansöka om annat namn än de som egentligen är tänkta som "lämpliga" åt den tredje siffran av de fyra sista i personnumret. En kan namnge en "flicka" till Erik och en "pojke" till Karin. Namnlagen är ju numer könsneutral.
 
 
Det är inte lika många som blir arga över att pronomet numera finns och brukas till vardags. Men det är när en kommer och ruckar på det där med namn som många reagerar. Folk borde helt enkelt dels blir mer pålästa samt kamma till sig och se sig om utanför sin egen trygghetszon. 
1 kommentar
Eestevez

"Ikväll, två dagar efter din födelsedag ska vi fira dig. En människa jag haft i mitt liv i tjugo år, hennes dagis låg på min innegård."
Citat taget från inlägget ovanför. Om du ska propagera för kultursidornas krystade hittepå-pronomen, bör du väl också använda det själv?