färgen nude

Nude, eller som i färgen naken, avklädd. Hudfärgat. Hudfärgat som i hudfärgade plåster, som på reklamen mirakulöst smälter in i den egna huden så att såret inte ens syns längre. Men vems avklädda hud representeras? Och vilka tillhör den hudfärgade gruppen?
 
När jag föreläser om vithetsnormen är det inte alltid folk hänger i hur jag menar. När jag tar exemplet om hudfärgade plåster tänds det en lampa hos det allra flesta. Det handlar om vilken färg som är normerande och vilka som blir avvikande. 
 
Min olivfärgade hud blir smutsigt brun efter några timmar och matchar inte längre den nudefärgade klänningen. Min hud är inte längre normerande hudfärg och jag blir en avvikare. Genom att använda begrepp som hudfärgade plåster och nudefärgade klänningar blir de tydliga exempel på hur vi kan normera olika saker med hjälp av ord. Vart vi lägger makten och vilka som målas ut som avvikare. 
 
0 kommentarer