saker som retar mig till döds #1

Bikinis för barn. 
 
Jag växte upp under tidigt nittiotal, och jag kan inte tänka mig att det runnit så jävla mycket vatten under broarna sen jag lallade omkring på stranden ute på landet eller på Mallorca eller Kreta. Men det finns inte ett enda foto på mig eller syrran där vi var iklädda någon form av tudelad baddräkt. Jag minns en lila baddräkt som matchade min gunga, dockvagn, badring samt klädset bestående av klänning, tröja, kjol och kalasbyxor. Syrran hade detsamma i rosa. 
- utöver det badade vi nakna. Hemma som utomlands. Fram till att puberteten började pocka på badade både vi och våra vänner näck. För att det var härligt, för att vi kunde, för att baddräkten kunde kyla ner magen och göra ont, för att banden kunde vara lite krångliga att ta på sig - men kanske framförallt för att vi var barn. 
 
Genom att iklä ett barn dessa plagg innebär det att en sexualiserar barnet, samtidigt som en på ett effektivt sätt särskiljer barnen från varandra. Och ja, givetvis ser barn skillnad på biologiska kön mellan benen - det är något som barnet lär sig vid 2-3 år om jag inte missminner mig? Men barnet lär sig att hen måste skyla sig. Att brösten är något att gömma, en del av kroppen som ska döljas för omgivning. Att det finns två områden på kroppen som omgivningen inte ska få se. Samtidigt som dessa plagg i samma veva automatiskt drar blickar till sig från andra runt omkring. En blir uppmärksammad på att vissa delar av kroppen inte längre är en del av resten. Utan något som ska behandlas annorlunda en resterande delar av kroppen. 
- genom att barn klär sig i detta lär den sig per automatik att kroppen förväntas klä sig på ett visst sätt, medan många andra ungar inte behöver klä sig på detta sätt. Att iklä ett barn dessa plagg sexualiseras barnet då den lär sig att dessa delar ska döljas och en lär sig att skyla något som inte ens finns. 
 
Givetvis går det att skilja på platser när det gäller badplagg, och givetvis kan det vara skillnad på om en springer omkring i trädgården på landstället eller om en leker på Erikdalsbadet. På vissa platser i samhället ska en vara påklädd, ja. Men det finns plagg och det finns plagg. 
 
Jag kan inte förstå mig på föräldrar som köper denna typ av plagg till sina barn? Baddräkt när en går på simskola i plugget, absolut. Ett par underbyxor som täcker blöjan medan en kryper fram i sanden, javisst. Men att köpa en bikini till ett barn - det finns inget logiskt alls kring detta. 
0 kommentarer