älskade Hermione

För att kicka igång fredagen rejält kommer här en av mina bästa pepp-bilder. Ja, den är nördig. Ja, den handlar om Harry Potters värld. Ja, den är feministisk. Kan det bli en bättre kombination? Svar nej. 
 
 
Och det där med namnbyte och giftermål. Vi har så spännande regler här i landet. Jag har min mors efternamn som mellannamn och min fars som "riktigt" efternamn eftersom jag fick det först och för att dom var gifta när jag föddes. Och utöver det ett förnamn och två andra mellannamn. Och skulle jag gifta mig vet jag inte vilket namn som skulle ryka, men att det skulle behöva göras innan några barn kläcks. För annars skulle vi behöva skilja oss, gifta oss igen - ta varandras namn och sen få barn - för att våra kids skulle få samma namn som vi. 
 
Och detta gäller nu, tänk när lagen börjar inkludera poly-äktenskap, då kommer det bli snurr på likväl namnbyten som lagar.
0 kommentarer