och lugnet

Det är svårt att tänka på plugg när en har denna vy framför sig. Jag mest övar på att ta det lugnt. Planen är att avsätta några timmar om dagen för plugg och resten av tiden till att andas och läsa. Tänka över livet och framtiden osv. Yoga, äta mango och lyssna på fåglar. 
 
 
Jag har hitills hunnit läsa ut tre böcker, och jag kan inte sluta tänka på Lena Anderssons bok Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek. För jag förstår inte hur en bok om en kvinna som beter sig som ett jävla våp kan bli så hyllad? Jag vill såga könsrollerna vid fotknölarna och börja på ny kula - internationellt. Kan ingen annan läsa boken och så tar vi en kaffe? 
 
 
Det kanske är för att jag själv är inne i en fast, jämställd relation? Men jag kan inte förstå hur någon människa skulle satsa allt för att toffla för en jäkla karl? Inte ens om personen är en av Sveriges främsta konstnärer. Mitt liv och mina val kommer alltid ta störst plats i mitt liv, i alla fall tills jag får kids? Men för kärlekens skull? Knappast. Mitt eget värde blir aldrig mindre värt för att en annan person trillat in i mitt liv. 
- och jag förstår inte hur historien kan bli så hyllad? Jag har suttit med knuten näve vid poolen halva dagen. Har tvingat mamma att läsa den och så ska vi diskutera. Karlar! 
 
Missförstå mig rätt, nog för att E tar väldigt stor plats i mitt liv - men det är ju för att jag gett henne det. Och för att hon är min kärlek. För att vi har en fantastisk relation och för att hon är min älskade livspartner. Hon gör mig lycklig och vår relation bygger på kärlek, fniss, värme och pepp. Kvinnan i boken hundar för en karl som bara ligger med henne varannan helg om ens det. Och vissa fraser vrider som knivar i magen på en, för jag undrar över hur många som lever som personerna i boken. Så fruktansvärt sorgligt. 
kärlek lena andersson
1 kommentar
Lexii

Alldeles för länge sen jag tog mig tid att läsa här. Lika trevligt som vanligt!

Just nu läser jag "Året utan sommar" som handlar om Breiviks dåd. Mycket bra och välskriven bok! Är den du nämner här nu en roman som titeln antyder, eller är det mer av en biografi? :) Kram