Fast jag förstår inte värdet i att unga ska debattera och föra fram åsikter som att "barn till två homosexuella kommer att bli mobbade" - och få betyg på det. Det handlar inte om att ha högt eller lågt i tak - det handlar om att vi lever i ett samhälle där individer tycker att denna typ av diskussion ger något. Att det är ok att som en del av heteronormen aktivt tycka till och ha åsikter om normavvikare. En person som tycker att det är ok, har även rätten att säga ifrån. - och jag ser ingen anledning till att skolan ska uppmuntra detta beteende.
- som jag skrev: byt ut homosexuell mot något annat normavvikande (dvs. vit/heterosexuell/ man/medelklass/ utan funktionshinder) - och frågan blir om möjligt ännu mer tydlig. Varför ska denna fråga ens diskuteras? Varför uppmuntras unga aktivt ta ställning mot att homosexuella inte ska få adoptera?
Ja visst, det ser annorlunda ut om vi går utanför västvärldens kanter - men varken diskussion eller handlingar gynnas av att måla upp gamla fördomar och homofobiska tankar. Min tanke med inlägget är att jag är så förbannat trött på att just heteronormens makt alltid är närvarande och hur det alltid tycks vara ok att vara homofobisk.
Det finns en rad andra ämnen kidsen hade kunnat diskutera som inte är diskriminerande eller homofobiska. Där de kan öva upp sin förmåga att diskutera, hålla föredrag och lära sig argumentation. Att vara en duktig debattör behöver inte gå hand i hand med att lära sig homofobiska meningar.
Vi fick också diskutera den här frågan i nian. Jag blev satt i emot-gruppen men jag totalvägrade. Till slut blev jag i pro-gruppen och vi vann debatten.
Det skumma var att jag vid tidpunkten inte alls reagerade på att vi debatterade det här på samma lektion som vi pratade om dödsstraff och skoluniform. Som om det ens var i närheten av samma frågor. Sjukt.
Skolan bör göra mer än att bekräfta den socialliberala hegemonin/normen i det här landet. Skulle vuxenvärlden fly från alla debatter som är det minsta kontroversiella eller som kan såra någon, skulle samhället omedelbart stanna i utvecklingen. Skoltiden bör åtminstone till viss mån ägnas åt att förbereda barn och ungdomar inför vuxenvärlden. I riksdagen lägger man inte ner en debatt därför att några ogillar den, så varför ska man göra det i skolan? Det finns säkert religiösa barn som tar illa upp om någon säger att gud inte finns, men det är fortfarande lika viktigt att prata om. Alla individer avviker från någon norm och kommer förmodligen att ta illa vid sig vid något tillfälle.
Om skolan förklarar en rebellisk tonårings åsikt för illegitim, så späder man bara på den. Om du istället låter frågan stötas och blötas kommer de flesta att inse att det, som i det här fallet med homosexuella och adoption, är väldigt svårt att argumentera mot. Frågan om adoption kan ställas på två sätt. Föräldrars rätt att adoptera, eller som barns rätt att bli/inte bli adopterade. Eftersom små barn saknar förmågan att avgöra vilka egenskaper som kännetecknar bra föräldrar, är det upp till andra vuxna att avgöra det. Du vrider frågan på ett sätt som endast tar hänsyn den homosexuelles rätt att adoptera. Det finns dock en annan aspekt dvs. vad som är det bästa för barnet. Om barnets välbefinnande är samhällets uppgift, är det också upp till samhället att besluta om vem/vilka som är lämpliga föräldrar. Med andra ord är homoadoptioner en berättigad samhällsfråga och bör inte i sig avfärdas som homofobi. Den senare positionen övergår först i homofobi så snart fokus lämnar barnet.
Slutligen vill jag bara säga att det enda jag finner beklämmande med den här s.k. "skandalen" är att man inte problematiserade debatten ytterligare, så att den även innefattat t.ex. handikappade eller ensamstående.
Håller med Estevez. Givetvis måste vi tränas i att debattera. Det går inte att brännmärka ett samhälle där känsliga frågor diskuteras som "heteronormativ, extremt trångsynt, homofobisk och hatiskt".
Tänk efter nu. Hur var det man en gång i tiden fick till en lagändring som gjorde att homosexuella tilläts adoptera? Jo, genom att debattera. Att enbart predika tolerans för upproriska tonåringar har aldrig någonsin fungerat. Barn bör uppmuntras att ifrågasätta allt de ser hör och läser, även det som vi vuxna tar för givet. Om taket är för lågt går de miste om att utveckla den färdigheten. Betänk också att homoadoptioner inte lika självklart utanför västvärlden. Ska man kunna förstå och debattera med homofobiska människor, grupper, religioner eller kulturer bör man också vara insatt i deras tankesätt. Debatter vinner du inte med att repetera inlärda floskler och truismer, utan med bra argument och kännedom om din meningsmotståndares position.