cancer och rosa produkter

Precis när Rosa Bandet hade släppts brukade han ge mig och syrran 200 kr var att köpa Rosa Bandet för. Hans plan var att vi skulle sätta varsit band på jackan och sen ge resten av banden till våra vänner. Vem eller vilka vi gav dom till spelade ingen roll. Så länge vi la alla pengarna på banden fick vi lösa resten själv. För honom var det viktigt att visa utåt att vi var en familj som stöttade kampen mot bröstcancer. Han skänkte även så pass mycket pengar att hans företag syntes i tv den där sista lördagen i oktober när Bröstcancergalan ägde rum.  
 
I dag är det första oktober och jag bara väntar tills butikarna ska svämma över av rosa produkter. Oavsett vem du är eller vilka intressen du har - så finns det rosa produkter för dig. Mat, godis, smink, hudprodukter, kläder, rattmuff, motorolja, böcker, husgeråd eller varför inte ett par nya trädgårdshandskar att matcha med en rosa yxa? Det finns en rosa produkt för dig. 
 
 
Visst kan jag förstå konceptet - köp en pryl, pengar går till forskning samtidigt som en får skylta med att en är en god människa. Men är vi så pass tomma varelser att vi måste skylta med att vi är goda? Måste vi visa upp ett kvitto utåt att vi tänker på våra medmänniskor, att vi vill stoppa cancern och att vi skänkt pengar? Behöver vi att kändisar designar en brosch för att vi ska vara benägna att skänka pengar? Måsta vi göra galor och färga globen rosa för att cancern ska bli ett samtalsämne på alla nivåer i samhället?
 
 
Jag vet inte. Jag har nog blivit så pass cynisk att jag hellre peppar folk till att köpa rosa skurmoppar och ljusstakar, än att inte göra något alls. Hellre att folk konsumerar menlösa produkter där en tiondel går till forskning, än att inget sker.
- så länge folk gör mer än att sätta ett hjärta på sin facebookstatus, är jag med på det. För är det något jag inte tål är det alla jävla menlösa statusar i form av kedjebrev. För dom gör fan ingen nytta. 
 
 
Vad jag själv gör? Skänker pengar utan att skylta med det. Jag vill ge pengar som går direkt till forskning, och till skilnad från min pappa så har jag inget behov av att skylta med det. Jag mår inte bättre av att andra vet om att jag skänker pengar till cancerforskning. Alla i min närhet vet redan att jag hatar cancer och vill utrota skiten, så jag behöver inte visa upp det på något sätt. Och jag skriver. Här är en text som hamnade på Just idag är jag starks hemsida, en organisation som arbetar mot cancer på många olika sätt. 
- vad du kan göra? Skänk pengar. Oavsett om du gör det genom rosa prylar eller inte - skänk pengar. 
0 kommentarer