att tänka steget längre

Var hos vårdcentralen idag, efter att två främmande människor klämt på min mage kommer dom fram till att dom vill trycka i mig lite olika tabletter och låta mig vara kvar i några timmar. Och jag ser ju inte ut som att "jag har något viktigt för mig", så jag kunde ju vara kvar?
 
C - Nej men det går inte. Tyvärr. 
X 1 - Nej men varför då? 
C - Min partner åker hem och jag vill säga hej då, kan jag bara kila hem några minuter och säga hej?
X 1 - Åh, men din pojkvän kan ju komma hit! Det går så bra så. 
X 2 - Ja det går ju bra. Han kan komma hit och ni kan sitta här en stund. 
C - Nej men det går ju inte. Min tjej ska åka hem och jag vill säga hej då, hemma. Inte här. 
X 1 - Aha, en tjej! 
X 2 - Ja men hon är också välkommen! 
C - Nej men det går bra. Kan jag kila hem eller? Eller iaf ringa ett samtal?
X 1 - Vi ser hur du reagerar och så ser vi hur det blir med din tjej. 
C - Mmm, det blir toppen. 
 
 
Och saken är - att detta är heteronormen i ett nötskal. Jag säger partner, dom könar mig som tjej och tar för givet att partner är detsamma som pojkvän. Att ta för givet att jag som tjej är tillsammans med en kille. 
- och det är så fel. Och det kan tas emot så jävla fel. Det kan vara kränkande, elakt, jävligt och det är trångsynt från tanke till handling. 
 
Jag blev inte kränkt eller ledsen. Men jag hade kunnat bli det. För människor blir det, många tar illa upp av att bli klassade som heterosexuella när de egentligen är något helt annat. Eller att människor tar saker för givet när det kommer till deras sexuella identitet. 
- partner är ett könsneutralt ord av en anledning. Tolka inte det som kille om det är en tjej som säger det, eller som tjej om en kille säger det. Upprepa partner. Svårare än så är det inte. Tänk bara lite längre och se utanför heteronormens vidriga ramar. 
3 kommentarer
rebbex

Varför skulle det vara fel på hetronormen lesbiskhet går ju att fix bara för du har en smärre botbar defekt så ska världen inte snurra runt dig skulle vi tillåta alla defekter så skulle så skulle hälften snart välja bildskärmskåt. Undrar när dom ska fixa den där stackars nekro Carro som hänger med Hanna! Undrar när man får läsa om en riktig genus dam berätta om hur skadade barn och ungdomar blir av dessa sne vridna samhälls ramar? När det går ex antal genus linjer enbart för att åka runt och tramsa i världen. För att se till exempel den sjuka lagen om att man får ha mer än en fru hur sjuk är den inte! Undrar om fåret fått tillbacka svansen nej det är ju djur plågeri stackars bäggert!

Caro

Rebbex - jag vet inte vad din tanke är med dina kommentarer. Och jag har vissa problem med att förstå exakt vad det är du vill få sagt, då du skriver på ett minst sagt speciellt sätt.
Oavsett vad du vill ha sagt eller vilka dina åsikter är, så tangerar du till hatbrott. Sluta med dina kommentarer, håll god ton eller så tar jag detta vidare. Förstår du?

Du är hatisk, homofobisk, trångsynt och har en vidrig människosyn. Detta är inget jag tillåter på något vis. Backa, annars kommer detta få konsekvenser.

Rebbex

Det är inte förbjudet att tala om för mäniskor att man kan byta sida. Sen är det upp till var och en att ha sin läggning vilja osv men du bestämmer själv! men att byta läggning kan alla göra. Tyvärr så är det så att fattiga idag blir hbt personer medans rika köper bort den saken varför ska fattiga vara HBT? Min tanke var det du inte gör fast din utbildning att just upplysa omöjligheten! Sen är det varje individs rätt att välja! Det är där friheten ligger! inte i plånboken! Hälsa regert!