bilder av samkönade par

Hur ofta händer det att vi ser bilder föreställande par där det inte är en "kvinna" och en "man"? (Hur ofta ser vi ens bilder där relationen består av fler parter? Det är en helt annan diskussion, men likväl väldigt viktig. Fast den tar vi en annan gång.)
- men vi kan alla komma överens om att bilder av par består av vita, heterosexuella personer som ofta ler, är smala, ser fräscha ut, inte har några synliga funktionsnedsättningar eller något som på ett eller annat sätt avviker från samhällets normer. Deras genus är skapta efter gamla traditionella könsroller.

Oavsett om det är reklam för mjukost, jogginskor, tvprogram eller en resa till Kanarieöarna - så ser bilderna ut på ungefär exakt samma sätt. Det finns en fast mall som samhället, media och vi människor dagligen reproducerar. Som i sin tur innebär att allt utanför denna lilla trånga mall - där hamnar alla normbrytare. Det kan vara en hudfärg, tjugo kilos övervikt, en rullstol eller en synlig hörapparat. Eller ett par där bägge personer identifieras som samma kön.

Jag har växt upp med dessa normer och föreställningar om vad ett "riktigt par" är, precis som mina föräldrar och deras föräldrar. Mina syskonbarn håller på att få sina normer ruckade och utvidgade. Och jag kan bara hoppas att den dag då jag kläcker mina egna barn - att normerna lösts upp lite i kanterna, att en del kanske till och med försvunnit, att människor skrotat de där trånga normerna och ser människor som individer istället för att trycka in varandra i boxar. Samt att samhället kammat tills sig och visar bilder på alla sorters människor.

- jag och min tjej skapar till exempel världens bästa par. Och visst fan bryter vi mot flera normer tillsammans, men likväl - världens bästa par. 
bilder heteronormen normer samkönat
0 kommentarer