hen och en

De kommande två veckorna ska jag ha genusteoretiskt perspektiv på kriminologi - kan ni förstå min lycka? Det är detta min C-uppsats kommer att belysa, eller med hjälp av detta perspektiv som jag ska baka ihop genus, sexologi och kriminologi till en fantastisk uppsats. 
 
Och kan ni förstå min lycka när föreläsaren påpekar att i henoms texter kommer det stå "en" istället för "man", och "hen" istället för "hon" och "han". För att visa i tal och skrift på hur det kan se ut med ett könsneutralt språk. Jag flinade likt ett barn som får syn på sockervadd. Den lyckan. Att läraren själv tar upp det, öppnar upp för en könsneutral akademisk värld - och ger eleverna friheten att dels använda det själva, eller det språk de själva är vana vid. Jag har använt "en" istället för "man" i flera år nu, och "hen" sedan kanske ett-två år tillbaka? Eller hur länge har vi egentligen haft det fantastiska ordet i språket? 
- det tåls att upprepas att jag fick minus på en tenta i somras och arga kommentararer på en annan kurs för att jag använde just den typen av språk. 
 
För ibland krävs det inte mer än att en ändrar en liten vokal här och där - texten får ett annat djup och en kan med hjälp av sitt språk ta ställning, påverka och vara med att förändra. 
 
 
5 kommentarer
Estevez

Varken du eller din föreläsare verkar ha förstått att "man" är redan könlöst, det betyder människa. Man är lika mycket man som kvinna. Du tar ett könlöst ord och gör det könlöst igen. Snacka om att slåss mot väderkvarnar! Det är ungefär som att påstå att banan (frukten) och banan (tåg), eller trumpet (instrument) och trumpet (sur), betyder samma sak. Det jag vill göra klart är att likadan stavning inte innebär att orden betyder samma sak. Semantik är kanske av mindre betydelse på internet, men företrädare för akademin bör däremot föregå med gott exempel. Ett gemensamt språk är A och O i varje vetenskap. Jag hoppas att föreläsaren var konsekvent och bytte ut gärningsMAN gärningEN också.

Caro

jag har flera vettiga föreläsare som är kloka nog att prata/skriva om gärningsperson.

och vad det gäller benämningen "man" så kommer användandet från att mannen är norm som i sin tur påverkat språket. läs Brantenbergs Egalias Döttrar så blir det nog lite klarare för dig.

Estevez

Man kan vara klok och fortfarande vara dålig på lingvistik. Jag tycker att det är riktigt slappt. Om man är så pass angelägen om att använda könlösa termer borde man läsa på lite först.
If all you have is a hammer, everything looks like a nail. Du kan säkert hitta normer i allt, grattis. Jag kan lika gärna säga att anledningen till att vi benämner tiden som "hon", döper båtar till flicknamn och bor på moder jord, som belägg för att kvinnan är norm.

Caro

jahaja, så kvinnan är norm? jag trodde att en döpte båtar till kvinnonamn med den anledningen att det är män som är sjöMÄN, att det varit män som varit normen inom detta yrke, att kvinnor inte fått vara till sjös på samma vis som män - och att då båtarna döptes till kvinnonamn för att det var mannen som var ansvarig över båten/produkten/kvinnan. För att visa på att båten var ett objekt som mannen fick styra över, hade all makt över - som då lämpligt döptes till ett kvinnonamn. Så att det liksom blev en heterorelation även till havs.
- visserligen så knullade nog alla sjömän med varandra när de inte gick i hamn för att besöka bordeller.

Men det kan ju finnas fler sidor av denna historia.

rebbex

Vi är inte alls köns lösa antingen är man kille eller flicka men det går snabbt att bränna sönder en mäniska eller reparera en mäniska det kallas KBT man spelar in känslor alltså och personligheter osv Nej män knullar inte andra män normalt på båtarna för i tiden det gorde man när man låg i hamn det fanns varken tid eller ork till något sådant suck och du gick genus! KBT sker genom magnetisering alltså mickrovågor som från flera håll träffar hjärnan på en specifik plats. Man kan på detta sett spela in eeg signalen och göra om den och spela upp den snabbt och enkelt i hjärnan på en annan person så kallad mindcontrol det görs med den berömda EBL något man kallar för telefonen osv dravel... bla bla bla suck snart kommer torsken få frispel!