män är djur

Jag har kommit till ett nytt skede i mitt liv. Det handlar om att jag är beredd på att hålla med alla biologister, naturvetare, religiösa fanatiker, neurologer, kemister, övriga fanatiker och människor som så gärna vill koppla oss människor samman till djuren. Som gärna använder gener, dna, hjärnan och naturens lagar som argument - jag har kapitulerat, jag sträcker upp mina händer och jag ger mig. Alla ni forskare som ägnar era dagar åt att forska i hur hjärnorna skiljer sig mellan kvinnor och män - ni vinner. Män är djur. Och jag håller med. 
 
(Inom dessa professioner och yrkesgrupper jag nyligen räknat upp finns det även en och annan som även tror på att kvinnor och män är de enda kön som finns och att det måste finnas "en av varje" för att skapa ett riktigt par. Ungefär dessa människor som säger att heterosexuella relationer är det "naturliga" och tolkar den kärlek/kåthet/attraktion jag känner för min tjej som felaktig. - detta var enbart ett förtydligande så att vi alla vet vilka jag pratar om.)
 
Scenariot är följande: fredag kväll, ett dansgolv, halvkass musik, jag dansar med mina vänner. Men det är då dom dyker upp - männen. Jag ser dom komma smygandes i periferin. En kanske lägger en hand på min axel, på min arm eller runt min midja. En annan har som strategi att sticka in sitt huvud mellan mitt och min kompis. En tredje juckar sitt skrev mot min höft/rumpa/ben/mage beroende på hur lång hen är. Andra gör töntiga dansmoves i hopp om att få oss att le och vilja ligga med dom. 
 
Det är ungefär här jag börjar tänka om dom där naturfanatikerna kanske har någon poäng någonstans? Att efter X antal öl/groggar/shots kan en man inte behärska sig. Hen vill ha ett ligg, bli skedad eller bara slicka fitta - och det ska hen ha innan klockan slagit tre. Som att dom låter skrevet styra, hormonerna pumpar och dom kan inte göra annat än att följa kukens tankar. Kukens känslor och begär är i fokus och mannen kan bara följa efter. Socialt samspel behövs knappast eftersom det är kuken som bestämmer. 
- mannen vill ha kvinna, kvinnor finns lite här och var - mannen kan inte styra sina begär och tar således den kvinna hen vill ha. - Det är väl ungefär så många inom rättsväsendet resonerar. "När en man blir upphetsad kan han inte längre kontrollera sig och låter begäret styra över förnuftet" - citat: valfri rättegång som handlar om man som förövare och kvinna som målsägande. 
 
 
Eller, kan det faktiskt vara så att det handlar om sociala konstruktioner? Att människor skapas till att uppföra sig olika, tänka olika, handla olika, acceptera olika och vara olika - baserat på det kön vi är födda till och förväntas leva som? Att det handlar om att män lär sig att ta för sig, ta mer plats, äga mer rum i det offentliga såväl som privata rummet, att ha mer makt, att vara aktiva och att dom alltid har rätten att göra vad dom vill med en kvinnas kropp. Att män aktivt lär sig att dom har rätten att ta vilken kvinna hen än vill ha. Att män lär sig från tidig ålder att dom kan göra vad dom vill med kvinnor och deras kroppar. Att kvinnor inte har någon rätt till sin egen kropp/sexualitet/njutning/känslor. 
- samtidigt som kvinnor lär sig att vara passiva, inte ta för mycket plats, att vara på pallplats nummer två i alla rum, att följa mannens vilja, att finnas till, vara omvårdande/stöttande och att alltid vara tillgänglig. Med sin kropp, sin fitta, sitt psyke och med allt hen har. 
 
 
 
För jag tror inte att det handlar om att vi människor har djuriska instinkter vi inte kan följa, och jag tror inte att varken kvinnor eller män är djur. Vi kan fatta egna beslut - men är styrda av sociala konstruktioner. Så det spelar ingen roll hur många timmar forskare lägger ner på att hitta genetiska skillnader eller skrapa bland hjärnhinnor. Vi måste prata mer om hur vi skapar kön, hur vi skapar femininiteter och maskuliniteter. Hur vi alla är med och skapar, återskapar, upprätthåller och aktiva deltagare i detta spel. Och det måste bli skillnad. Vi måste göra skillnad.
genus män som raggar sociala koder utrymme
0 kommentarer