vem betalar er nota?

 
Nu var det visserligen ett tag sen jag var i en heterorelation, och visserligen ett bra tag sen jag var ute och åt i samband med denna typ av relation. Men visst händer det att jag är ute med vänner vars sociala kön är män - och givetvis är det den personen som servitrisen vänder sig till, som per automatik ska betala ölen eller som får den första uppmärksamheten. 
- och de gånger det förekommit vin är det alltid en man som ska provsmaka ifall vinet passar till maten. Är det för att män har mer utvecklade smaklökar? 
 
Normen är att mannen är den som tjänar bäst och därmed alltid ska vara den som står för notan. I alla fall när det kommer till en heterorelation, som är normen i samhället. Norm att mannen tjänar mest, norm att mannen betalar, norm att kvinnan är en passiv varelse som bara förväntar sig bli bjuden. Skitnormer. 
 
 
Hur ser det ut när ni är ute och äter? Vem är det som får notan vänd mot sig och förväntas vara den som langar upp kreditkortet? Om du är ute med en av annat kön - vem förväntas betala och vem förväntas bli bjuden? Och hur ofta händer det att om du är ute med någon av samma kön, att ni får frågan om delad nota? 
 
 
Vi fick vår nota i mitten av bordet, vänd mot ingen specifik och det var inte heller någon som frågade om vi ville dela på notan. Det kan förmodligen ha varit våra fniss och händer över bordet som indikerade på att vi var mer än "goda väninnor som åt ute en vardag"... Men jag hade förmodligen tänt till om frågan dykt upp. 
- fast jag blir även förbannad när servitriser frågar om jag vill dela en middag med en vän, som att jag skulle bli mätt på en halv varmrätt? 
0 kommentarer