att bo tre

Ur samtal med random företag som säljer matkassar levererade till dörren:
 
X - Och hur många bor ni i hushållet? 
C - Vi bor tre. 
X - Jag förstår. Två vuxna och ett barn. 
C - Nej. Tre vuxna. 
X - Eh, jag förstår. Tre vuxna. Ehm, jaha. Eh, och vad har ni för preferenser för att mätta magen? 
 
Och så fortsatte samtalet om mat. Men det där med att vi levde tre vuxna slog slint hos säljaren. Från att läsa rakt av från ett stelt manus, behövde personen nu freestyla lite. Det var inte (ett förmodat) heteropar + barn som ville få mätta magar - utan tre vuxna. Som bor ihop! Hen hade väl gått upp i brygga om jag sagt att vi var tre tjejer. 
- och det är så uppenbart att vi bryter mot normen genom att leva på detta sätt. 
 
Och jag tänker på hur folk förväntar sig en förklaring till varför jag bor med min partner och min bästis. Som att det inte är den bästa förklaringen någonsin i sig? För vem vill inte att ens bästis och partner trivs ihop som fan, och dessutom bor ihop?! Förutom uppsatsångesten kan det ibland kännas som en dröm.
 
Så även om folk vill ha fler förklaringar än så, är det inte relevant att ge enligt mig. Jag hoppas hellre att folk vidgar sina vyer snäppet mer och ser bortom normerna för hur en förväntas leva och bo. 
 
#blogg100, dag 55
normbrytande
0 kommentarer