könade stolar

När jag läste kursen "Design, genus och estetik, 7.5 hp", (fråga mig inte om varför,) så gick vi igenom hur saker kommer till liv genom design. Varför möbler, bilar och exempelvis kontorslandskap ser ut som dom gör. --> Män, män, män. 
 
Det var några som började undersöka hur det kommer sig varför vissa (kvinnor) får specifika återkommande skador i ryggen, axlarna, skuldrorna osv. Och började snabbt se en röd tråd mellan position under arbetets timmar, hur dom hade benen, armarna och axlarna. För att borden ser ut på ett sätt och hänger samman med hur stolarna ser ut. 
- och slutsatsen var: allt är utformat efter en mans kropp. Längden, bredden osv är utformade för att passa en genomsnittlig man. 
 
Detsamma gäller bilar - och ja, det går att ställa in höjden, ryggstödet och hur en når med benen till pedalerna. Men grundinställningen är att bilen ska vara lämpad för en mans kropp. Och givetvis finns det tusen och tusen olika sorters kroppar - men det är den manliga norm-kroppen som har skapat mallen (den är ju ändå normen) och som resulterat i att alla som faller utanför den mallen får skador på kroppen. 
 
Detta innebär ju att det inte direkt är en slump att jag, som är ca 10-20 cm kortare än den manliga norm-kroppen har en ryggrad som popcorn, ständigt ont i skuldrorna och axlarna för att jag sitter skevt pga bordets höjd och hur det skär sig mot min kropps position. Det är ingen slump att datorn är formad som den är eftersom tangentbordet är utformat efter en mans hand. Osv osv. 
- detta kan även belysas inom såväl husgeråd till vattenslangar - 99 % av alla produkter som finns i vår omgivning är utformade efter det förväntade könets mottagare. 
 
Och jag undrar lite hur skolans miljö är utformad? Vilka stolar, vad för slags bord och hur är lokalerna utformade. Nu tänker jag inte ens hur ett funkisnormsperspektiv - för det är en annan, mycket större diskussion och som förmodligen pekar på otroligt mycket mer fel än denna. Men det är ändå intressant ett belysa hur ens närmsta miljö är utformad och vad som är målet med det. Nu tror ju inte jag att folk med makt aktivt tagit in möbler som är smärtsamma för folk utanför normen. Dom har förmodligen ingen aning om hur industrin och skapandet av möbler ens ser ut eller påverkar individer.
 
#blogg100, dag 38
0 kommentarer