att slå sönder en valstuga

Feministiskt initiativs valstuga har blivit vandaliserad. Och det känns som att något brister inom mig. Förmodligen min tro på demokrati. 
 
En del av mig vill rasa för att det är ett parti som jag tror starkt på, som jag röstat på och som jag förmodligen kommer att rösta på igen. Och för att det är det parti som har det sämst ställt ekonomiskt. En vandaliserad valstuga = pengar behövs = pengar tas från pengapott som skulle gått till andra vettiga saker. 
 
Fast jag hade blivit lika ledsen om det hade varit KD eller C eller tom M. Anledningen? Att dom där valstugorna står där valår efter valår är ett tecken på vårt samhälles demokrati. Ett tydligt sätt att visa på hur det är flera olika partier som tillsammans är med och styr Sverige. Att vi är med tillsammans. Det är inte bara två stugor, utan alla riksdagspartier finns representerade. + andra partier. Och det är så det ska vara. 
 

Alla partier ska ha samma rätt att få synas och vara en del av det offentliga rummet. Det är valår och vi kommer nöta politiska floskler i över en månad till. För er som inte har koll på vad ordet demokrati betyder så rekommenderar jag av hela mitt hjärta avsnitt D, av programmet från A till Ö. <3 
 


 
FI, valet2014 valstuga
1 kommentar
Emma Estevez

"Fast jag hade blivit lika ledsen om det hade varit KD eller C eller tom M. Anledningen?"
Nej, för då hade du det hade du skrivit det där inlägget för länge sedan. Det har funnits hundratals tillfällen att reagera på. Du reagerar först när det drabbar något du sympatiserar med, vilket bara är skenheligt, klyschigt och genomskinligt. Nu pratar jag om mot vänsterextrema attacker mot M, LP, SD, eller oskyldiga som misstagits för nazister. Likadant finns det dagsfärska exempel där SD nekats sätta upp "Hårdare straff för kriminella - mer stöd för brottsoffer" på länsbussar därför att de riskerar att bli sönderslagna. Är det bättre att få ha en valstuga och få den sönderslagen än att inte få nå ut med sitt budskap alls? Vore du lika mån om demokratin som du är om FI skulle du och gelikar reagerat för allas rätt och inte bara er egen.