det hemliga stället

Jag lyssnade på Nathalia Edenmonts sommarprat som var både intressant och fint. Många sommarprat kan ju lämna en med en känsla av att en slösat bort en timme av sitt liv. Men det gäller inte detta sommarprat, rekommenderas! 
 
Jag tyckte bäst om första delen, där hen pratade om sin uppväxt och fastnade för en mening "det hemliga stället". Alla som har en snabb tankeförmåga kan förstå vad hen syftade på: fittan/snippan. 
 
Det är något inom mig som går sönder lite varje gång jag hör eller läser om barn som inte har rätt ord för sina kön. För vad gör det med en människa när en inte kan beskriva eller förklara något om den egna kroppen? Hur kommer det sig att ett barn kan benämna att det gör ont i ögat, magen eller på armbågen. Men inte kan beskriva något om sitt eget kön? 
- det är en mänsklig rättighet att ha kunskap om sin egen kropp, ha ord för olika delar och veta dess funktioner. Gällande barn handlar det sekundärt om njutning eller något liknande. Utan snarare rätten att kunna berätta om det gör ont, ifall det händer något eller vid händelse av övergrepp. Hur ska ett barn kunna berätta när hen inte har några ord att använda? 
 
Vad det gäller barn är snippa och snopp fantastiska ord! Enkelt att uttala och alla i dess omgivning förstår vad barnet menar. Fitta och kuk blir lämpliga någon gång i tonåren eller vid vuxen ålder. 
 

För ja, jag får samma hjärtknip när jag möter vuxna personer som säger Fiffin/muffins/muffen/musen/katten/Fiffy/smulan/kexet/Puffy/rosen osv. 
- vad signalerar det om sitt eget kön? Att det är något litet? Skört? Fint? Försiktigt? Mesigt? Något som ska behandlas med sidenhandskar eller allra helst inte alls? Att det är något pinsamt, jobbigt, skämmigt eller genant att prata om? Och vad gör det med en individ som inte kan prata om sitt eget kön? Oavsett ålder så känns det märkligt med smeknamn på en kroppsdel. Speciellt när det redan finns ord att använda. Visst kan det finnas situationer då en kanske hellre känner sig "bekvämare" med andra ord, som vagina eller slida. Men ändå.
 
Jag vet att jag inte kan få alla att använda ordet fitta, även fast jag gärna skulle vilja. Fitta är ett starkt ord! Starkt och vettigt. Kraftfullt! Precis som fittan är! 
 

Folk föder barn med fittan! Hur kan det ens benämnas med något skört eller rört namn som Fiffy då? Folk knullar med hjälp av fittan och fittan kan skapa massa olika orgasmer! Det finns knappast något snällt över detta organ. Eller mesigt. Den rengör sig själv och får stånd vid upphetsat tillstånd. Herre gud, ska en benämna fittan vid något annat kanske Vulkanen vore lämpligt? Något hett, vackert och jävligt kraftfullt! Eller bara behålla ordet fitta.
 
 
För er som tycker att fitta låter "lite negativt" eller "hårt". Det går att förändra sitt tankesätt och det går att vänja sig vid tanken av att ett kön har fått sitt namn efter fuktig ängsmark. Googla på fuktig eller våt ängsmark så får ni lite bilder att titta på. 
0 kommentarer