att bli en Economista

Jag har läst Economista nu under julhelgen - Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius bok om hur ekonomi ska vara något kul för tjejer. 

En kort sammanfattning av vad jag lärt mig av boken:
- en kan bygga en buffert av Pippipengar tack vare att skippa köpkaffe varje dag
- det är onödigt att skaffa lån, bättre att bara jobba ihop pengarna och dra ner på shoppingen
- bara mediamänniskor bär acne
- hur en käftar med sitt elbolag
- allt går om jag verkligen, verkligen vill det. Samt bär rätt sorts klackar. 


Å ena sidan - ja, det är vettigt att unga kvinnor lär sig om ekonomi, lär sig klara sig själva och kan stå på egna ben. Det kan finnas styrka i att klara sig själv ekonomiskt, absolut. 
- men å andra sidan - boken är skriven ur ett övre medelklassperspektiv, och tar upp sådana töntiga exempel att en annan satt med skämskudden. Den är skriven av och för människor som redan har gott om pengar. Den målgrupp som räknar 20000+ som låg lön, den sortens människor som känner sig fattiga om en kompis el kollega kör en dyrare bil eller har en finare kappa på sig. Alltså människor som redan har gott om pengar och vill lära sig att tjäna mer. Som aldrig räknat antalet minuter en måste jobba för att klara kommande månad eller som vänder på varenda krona för att klara sig och sin familj. 

Jag rekommenderar ingen att läsa denna bok och den får en överstruken palm. 
0 kommentarer