alla hjärtans dag

Oavsett om jag är upptagen eller singel när den dagen inträffar har jag en och samma uppfattning - det är en kommersiell kapitalistisk dag som drar in multum på töntiga kort, blommor som vissnar efter en kvart och en ångestklump i magen för alla som inte har den där jäkligt speciella i livet som en förväntas ha.
 
Det skulle kunna vara en jäkligt ytlig dag då en överröste sin älskade med dyra presenter och visade upp allt på insta för att ragga likes. En dag då en slog på stort och skämde bort sin partner med skit hen ändå inte behöver. Nallebjörnar som dammar i något hörn eller billiga hallon gjorde på kokta grisben. Köpte ett färdigskrivetkort och kladdade dit sitt namn för att visa någon form av omtanke. osv osv osv. 
 
 
För jag föraktar hur samhället vinner pris på pris gällande att aktivt konstruera heteronormens starkaste stome: att ett samhälle mår som bäst när det är en kvinna och en man som ingår i en relation. Hur dessa två är varandras motsatser och alltid är så fruktansvärt jävla lyckliga. Att dom alltid ler, fnissar och är sådär härligt lyckorusiga, gärna smala och alltid vita. Kids på förskolan kan detta från start och denna bild följer oss in i graven. 
- och för alla som inte uppnår just denna lilla trånga norm skapas: ångest, utanförskap, självförakt och förakt från andra. Frågor om varför en inte passar in eller varför en inte har någon att älska. Varför alla andra tycks älska någon just nu och varför en själv är så jävla jävla ensam. När en allra helst ska ha någon nära. För det är den bilden samhället hela tiden återskapar och visar upp. 
 
Men så är det ju inte. Kanske för några få, men knappast för alla. Och vi kan komma längre än vi är i dag. En kan älska hur jäkla lite eller mycket en vill. Ligga runt med alla eller ingen. Bli kär, inte bli kär eller hålla fast av gammal vana. Könet ska inte vara i centrum, utan det är kärleken som är viktig. OM den finns med. För det går lika bra att skippa. Det viktiga är att en väljer själv vem en vill rikta den mot. Eller vilka. Vänner, ens farmor, hunden eller dom två senaste liggen från helgen. 
 
För det kan också vara en dag då en faktiskt visar sin uppskattning till folk i sin närhet. Ringer sin mormor som bor på ett hem, käkar en lunch med sin pappa och pratar om annat än melodifestivalen och hur maten smakar, lovebombar sina vänner och ordnar en tacomiddag med extra allt, hånglar upp sin partner för första gången på veckor eller stängde av sociala medier för en timme eller två och tog hand om sig själv. 
- att en visar kärlek, pepp, uppskattning och hjärtdunkt för dom där människorna som betyder något för en. Att en ser dagen som en påminnelse om att skicka det där smset till en kompis en inte fikat med på veckor, äter middag med sin partner utan mobiler/datorer/tv i närheten eller läste den där boken en suktat efter i månader. 
 
För mig är detta en dag då jag skickar lite extra mess till folk jag bryr mig om, som jag vill ska veta att jag verkligen uppskattar att ha i mitt liv. Den kärlek jag känner pågår ju redan året om, så det kan vara en bra dag att skicka ut den till folket. Sen ska jag nog hångla lite extra med min tjej, precis som alla andra dagar <3 
0 kommentarer