kärleksfull kontakt

Jag har börjat fundera över hur hjärnan är uppbyggd. Och fastän jag läst X antal vetenskapliga rapporter, avverkat en kurs i hjärnans biokemi på 7,5 hp och ständigt kommer över texter som rör hjärnans olika områden - så blir jag inte klokare. 
 
Ta bara en sådan enkel sak som närhet. Känslan som skapas i min kropp när min tjej kramar mig, smeker min hud eller lägger sin kropp över min. Hur det uppstår värme som sprids genom hela min kropp och ut i varenda liten nervände. Skulle någon annan lägga sig över mig skulle min första tanke vara "men vad i helvete är det för fel på henom?". Är inte hjärnans kontroll över kroppen ganska magisk? Hur jag kan må bättre, bli piggare och mer energisk av lite kroppskontakt från rätt person. 
 
Eller när vi håller hand, hon smeker min kind när jag somnat i någon film som vanligt eller alla hundra pussar om dagen som utbytts. Hur min kropp, mitt mående, mina känslor och mitt hjärta ständigt reagerar och kickar igång på olika sätt. Inte nödvändigtvis att jag blir kåt och upphetsad, utan de där fina känslorna som skapar rosor på kinderna. Visserligen kan kåthet också vara himla fint, men det kickar ju inte igång varje gång vi håller hand. 
 
Att vi människor mår bra av närhet har ju forskningen konstaterat sedan länge. Hur all form av positiv beröring gör oss lyckligare, lugnare, piggare och ger immunförsvaret en puff. Det är ingen slump att ålderdomshem får fusk-katter för att pigga upp gamla eller att det finns förskolor som lär ut massage - för de allra flesta människor mår avsevärt mycket bättre av beröring.
(- givetvis finns det alltid undantag och jag känner respekt och värme för människor som vågar och aktivt deklarerar detta. Den normen kan det inte vara lätt att bryta mot.) 
 
 
Den dagen jag får en säck med pengar ska jag ägna timmar och dygn åt att förstå lite mer kring det egentligen fungerar med närhet och välmående. Vilka signaler som skickas vart kan en ju slå upp i böcker, men varför dessa signaler skickas vill jag veta mer om. Bland det finaste och knäppaste som hjärnan har skapat. 
0 kommentarer