hbtqi

Det var under senaste avsnittet med Bögministeriet som dom nämnde HBTQI. Och ja, jag är ju väl medveten om de fyra första bokstäverna. Dom pratade vi ju om för några veckor sen. Men det där med I´et har jag aldrig hört talas om. Min första gissning var Intergender eller Intersexuell. Och efter några snabba googlingar har jag fått fram ordet Interkönad. Det är alltså en försvenskad version av ordet intersexuell. 
 
För att förklara dessa begrepp: 
- Intersexuell: (mellan kön) tvetydig könsdefinering brukar den medicinska förklaringen vara. När jag föreläser och pratar om det förklarar jag det som att en individ föds med flera uppsättningar av biologiska kön. Det kan vara en person som har pung, penis och en livmoder på insidan. Eller "förstorad" klitoris och en mens som uteblir. Eller äggstockar och livmoder men bröst som inte utvecklas. - det är alltså kroppen, anatomin, gener och hormoner som inte går att definiera enligt mallarna kvinna eller man. I många fall sker operationer, ibland tillsätts hormoner och andra "korrigeringar". Många kanske känner igen termen hermafrodit? Det är en föråldrad benämningen som ingen använder i dagsläget. 0,5-1% av alla nyfödda beräknas ha någon form av intersexuellt tillstånd. Men eftersom detta sker i olika utsträckning och på väldigt många olika sätt, går det inte att bara göra mallar. I vissa fall kan det handla om medicinska komplikationer som en vill korrigera för individens bästa, men i många fall handlar det mest om att göra individen så matchande könsmallarna som möjligt. 
- det finns mycket att forska kring inom detta och kanske viktigaste - när ska medicinen bortgå från tvåkönsmallen?
 
- Intergender: (mellan socialt kön) Denna benämning är något en själv kan benämna sig som och som en aktivt väljer. En individ som kallar sig för intergender är någon som anser sig vara under, ovan, bortom, inom bägge, utanför eller bortkopplad från de traditionella könsnormerna och ser utanför tvåkönsnormen. Tvåkönsnormen innebär att det endast finns två kön: kvinna och man. Att definiera sig som intergender innebär alltså en person som ofta ställer sig kritisk till tvåkönsnormen och anser sig tillhöra något ytterligare än detta. I och med att det är gender och inte sexuell som begreppet ovan kan en dra koppling till socialt kön och något som en aktivt konstruerar. Det kan höra ihop med att en person är intersexuell, men så behöver det absolut inte vara. 
 
 
Och som grädden på moset la jag till en till kategori - hbtqi. Jag har tidigare lagt alla dessa inlägg antingen under sex som är min standard. Eller mitt liv eller något annat. Men det behövdes en till kategori. 
0 kommentarer