varför varför varför?

 
Här kan ni gå in och läsa en intressant artikel. Den går igenom steg för steg hur Vogue har fixat, färgat, tagit bort, kapat och retuscherat Lena Dunham när hen senast blev fotograferad för tidningen. Och jag kan inte förstå varför?
- jag är fullt medveten om att bilder ändras konstant och phuckar upp våra hjärnor och våra förmågar att se på kroppar vilket leder till att vi dagligen dömer varandra och oss själva. Vi blir lärda att kroppar endast får se ut på ett sätt - annars är det något fel och normavvikande. Och att det är ok att antingen negligera den delen av befolkningen som inte passar in i mallen - eller ändra bilder (och sätt att se på kroppar) tills dom passar mallen. 
 
Och jag tänker inte ens gå in på analysen över bilderna och hur Dunham framställs. Utan låt oss bara fokusera på just själva retuscheringen. När kommer tidningar aktivt visa att det är fejkade bilder? Jag vet att Veckorevyn hade en liten markering för att visa på när de gjort personerna på bilderna större/bredare - just för att markera att modellerna från början är väldigt smala. För att på så sätt synliggöra att de aktivt tagit ställning och vill visa upp flera sorters kroppar. Vet inte om dom fortfarande gör så, men det var ett steg i rätt riktning. Men resten då?  För när jag träffar kids kan dom som är lite äldre (16-18) aktivt peka på att reklam är missvisande och att det skadar - medan lite yngre kids (12-15) kan inte läsa av sådant. Forskning visar att kids upp till tolv inte kan skilja reklam från verklighet - så hur lätt är det inte att manipulera och aktivt skapa felaktiga bilder av kroppar hos kids? 
 
Så jävla enkelt. Och det skadar kidsen gång på gång på gång. Att dagligen mötas av smala, vackra, vita, leende kroppar sätter spår. I sättet en ser på sig själv, i de handlingar en gör och sättet en behandlar andra människor. Och jag längtar till den dagen då reklam/mode/media/sh tog ett steg framåt och aktivt skrev när bildern är sönderfixade. 
0 kommentarer