när utseendet hinner före kunskapen

- Alltså, du är ju ung?
- Men åh, går du i klassen?
- Du som är ca 20?
- Du som ung, vad tycker du om det här?
- När du pratar, då låter du som att du är runt 30-35, men när jag tittar på dig. Ja då ser du ju ut som 18?
- Det är nästan synd att du ser så ung ut.
- Ska du som är så ung prata om sånt här?
- Alltså du som är så ung, ska du prata inför oss?
 
Jag skriver rent en uppsats om hur det är att utföra en intervju och hur en kan känna sig. Och jag känner igen samma mönster i intervjusituationer som jag känner när jag utbildar. Att jag hela tiden måste tänka på mitt utseende. (Vi kan pausa från daglig sexualisering och objektifiering, för det tar jag för givet att ni som läsare förstår att en som ung kvinna dagligen utsätts för, flera gånger om dagen.) För att jag ser så ung ut. 
 
Citaten ovan är dom vanligaste och som jag ofta får höra när jag träffar en ny grupp jag ska utbilda. Då jag är sexualupplysare utbildar jag allt från kids på mellanstadiet till yrkesverksamma barnmorskor och fritidspersonal. Jag utbildar människor som är i samma ålder som min mamma och ålderspannet är väl på 12-70 år?
- och det är svårt för en del att bli utbildade av någon som är yngre. Inte nog med att jag skulle kunna vara deras barn eller barnbarn - jag ser dessutom otroligt mycket yngre ut än mina tjugofyra år. Det är en extremt maktutövning att värdera någons kunskap baserat efter utseende och ålder. 
 
Fast vet ni, det är inget jag kan göra något åt. Jag har fått mina tips genom åren - hur jag ska ändra frisyr, använda rätt sorts smink eller klä mig på ett visst sätt för att addera några år på mitt utseende. 
- men varför ska jag ändra mig för att folk ska tycka att jag ser "lämplig ut" för den kunskap jag förmedlar?
 
Mitt jobb är att utbilda, upplysa, informera och peppa. Då spelar det ingen roll om jag ser ut som 18 eller 25. Och hur fan ska jag kunna peppa andra i min omgivning att våga ta för sig, om jag ständigt försöker fejka min ålder? Det går inte ihop för mig. Det är snarare fel på människor som inte kan ta till sig kunskap från yngre. Och det är inget jag kan göra åt.
 
Det enda jag kan göra är att köra på. Jag vet vad jag kan och jag vet att jag är en bra föreläsare. Då kan jag inte låta något som mina icke existerande rynkor stå i vägen. Jag ser det istället som en stor jävla fördel. Att jag som ung kan och får utbilda äldre - det är häftigt. Och jag kan bara önska att folk inom andra områden tar för sig och käftar - chicas to the front osv. 
 
#blogg100, dag 15
0 kommentarer