sommarens studier

Jag har fortfarande inte spikat höstens studier, eller vad jag ska söka. Men sommarens studier har jag i alla fall skickat iväg, och det blev en härlig blandning. Varför inrikta sig på bara ett ämne, när en kan plocka lite blandat av saker en gillar och är intresserad av? Som ni ser nedan har jag blandat Harry Potter med ungdomssociologi och olika kurser i kriminologi. 
 
Det jag gillar med att läsa en 7,5 är att det är en kort avsatt tid åt ett specifikt ämne. Inga direkta krav på att en måste klara kursen för att få läsa vidare, om en nu plockat en enskild kurs och inte läser ett program. Och om en inte är van vid att plugga eller bara vill testa på hur universitetsstudier kan vara, är det en vettig plan att söka någon/några små kurser. 
 
Visserligen har sommarens ansökningstid gått ut, men det finns många kurser en kan söka till ändå. Och hittar du något du verkligen vill läsa men det står att ansökningstiden är slut? Ring/maila kursansvarig och förklara hur mycket du vill läsa kursen. Det är himla lätt att få omkull en ansökningstid med lite smicker. Dessutom är det många många som kommer tacka nej när en väl får sitt antagningsbesked. Och ytterligare en hel drös som hoppar av när kursen väl börjat. Så sök, maila och håll tummarna för att folk hellre käkar glass och hånglar än bygger på sin kunskapsbank. Jag tänkte göra alla tre saker i sommar. 
 
 
#blogg100, dag 28
0 kommentarer