tuktad till frihet

 
Jag har så länge jag kunnat minnas varit fascinerad av denna person. Sekter var ett av mina favoritområden när jag var yngre och jag läste allt jag kom över. Religion, politiska ideologier, sex, ufon, andlighet - oavsett vad det var som höll sekten samman så älskade jag skiten. Och det finns fortfarande något inom mig som tycker att det är spännande. Det avvikande är intressant, speciellt när det rör områden som jag aldrig berör närmre än via litteratur eller skandalprogram på tv. 
 
Hans Scheike, hen är en blandning av allt det jag fascineras över: sex, avvikande sexuella handlingar, andlighet, religion och gudsdyrkan. Och med fascination menar jag att jag vill så hemskt gärna försöka förstå hur det kommer sig att människor går med i sekter. Varför folk vill ge upp sina liv för att ingå i en inskränkt grupp där resten av omvärlden framställs som onda, hemska och verklighetsfrånvända. 
 
Efter att ha läst boken är jag inte närmre något svar. Jag har istället fått veta ännu mer om hur Scheike med kvinnligt sällskap sexuellt utnyttjat barn, misshandlat, hjärntvättat och på olika vis förstört livet för många kvinnor i olika åldrar. 
- hade det enbart handlat om att gruppen i sig ansåg att smisk är en väg till andlig upplevelse och frihet - så hade jag inte höjt på något ögonbryn. Folk får ägna sig åt lite vad som helst så länge bra-känslan och samtycke finns med i bilden. Då hade jag knappt varit intresserad av historien mer än kanske sett något program. Jag är för att människor testar sig fram, hittar sina sexuella intressen och utvecklas - men att alla som är med i leken är där av fri vilja. Hur fri viljan är kan en ju alltid diskutera visserligen. Men när det utförs mot barn - som aktivt visar motstånd och som i sin tur blir påverkade för resten av livet. Då handlar det inte om brakänslor eller samtycke - då är det vuxna individer som aktivt utnyttjar barn och unga för deras egna sexuella njutning.
 
Historien om Hans Scheike binder på ett vis samman mina områden - sexologi och kriminologi. En person som startar en grupp med inställningen att kvinnor är till för att vara undergivna män samt att smisk i olika former gör en människa till en fri individ. Som även menar att ju tidigare en börjar smiska flickor, desto bättre är det för deras utveckling. Utöver det har sekten fotat, spelat in filmer och skrivit instruktionsböcker i smisk. Och aktivt lockat till sig unga flickor för att utnyttja på olika vis.
 
Ur ett kriminologiskt perspektiv: dessa personer har sexuellt utnyttjat barn och unga kvinnor. Misshandlat och frihetsberövat barn, unga människor och kvinnor i varierande åldrar. Att hjärntvätta någon är ingen brottslig handling, men många av kvinnorna lider än i dag av det dom var med om som unga. Visserligen har några ur sekten suttit av tid i fängelset samt betalat skadestånd - men att dom hela tiden bedyrar sin oskuld i detta, som krockar med alla offers vittnesmål, indikerar att det finns mycket som dolts under ytan under många år. 
 
Ur ett sexologiskt perspektiv: Det finns forskning som "bevisar" att en absolut kan känna sexuell njutning genom att tillfoga smärta på kroppen. Smisk är en del inom denna forskning och andra lättare praktiker inom BDSM-världen. Att människor i olika grad njuter av att vara i underläge alternativt sexuellt dominera andra - är allmänt känt. Att det finns vuxna människor som sexuellt attraheras av barn klassificeras som en parafili och definieras som pedofili. När det gäller personer som kommit i puberteten handlar det om hebefili, som även det ofta klassificeras som en parafili. När sexuella handlingar sker mot någons samtycke - är det en olaglig handling.
 
Så min fascination för Scheike har efter denna bok svalnat. Det finns inget fascinerande över att en gammal man aktivt sexuellt utnyttjat och misshandlat barn och unga under många många år, med anledningen att det är henoms syn på vad "frihet" är. Det handlar om aktiv hjärntvättning som skadat många människors liv.
 
#blogg100, dag 16
0 kommentarer